Serwisowanie i przeglądy sprzętu optycznego

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  

Wszystkie urządzenia techniczne wymagają okresowej konserwacji, wymiany zużywających się elementów. 

 

Zaniedbanie tych czynności prowadzi do pogorszenia parametrów pracy, przyspieszonej degradacji urządzenia, utraty precyzji. Komu więc zlecać to zadanie, gdzie szukać serwisu, na co uważać?

W przypadku urządzeń szlifierskich efektem jest pogorszenie jakości produkcji. Niesprawność przyrządów diagnostycznych, w które wyposażane są gabinety okulistyczne, może prowadzić do pomyłek diagnostycznych albo urazów oka u pacjentów poddających się badaniu.

Jaki serwis?

To pytanie zadaje sobie każdy właściciel maszyny i aparatury diagnostycznej. W okresie obowiązywania gwarancji producenta korzystanie z opieki autoryzowanego serwisu jest konieczne, ale potem pojawiają się wątpliwości.
Rozpowszechniony stereotyp jest taki, że serwisy posiadające autoryzację są znacznie droższe, przede wszystkim dlatego, że używają do naprawy wyłącznie drogich podzespołów i części dostarczanych przez producentów urządzeń. Warsztaty nieposiadające autoryzacji miałyby być tańsze i jednakowo skuteczne.
Jest prawdą, że wielu doskonałych specjalistów od optyki, mechaniki precyzyjnej i elektroniki z bardzo dobrym skutkiem naprawia i konserwuje skomplikowane, nowoczesne urządzenia diagnostyczne, automaty szlifierskie itp. Mają wiedzę, doświadczenie i wyposażenie umożliwiające rozwiązanie nawet trudnych problemów. Za wiedzę i skuteczność trzeba jednak zapłacić i może się okazać, że dobry specjalista wyceni usługę na poziomie zbliżonym do serwisu autoryzowanego.
Z drugiej strony serwisy autoryzowane, współpracujące z importerami i dystrybutorami mogą liczyć na wsparcie producentów. Klient może mieć pewność, że do konserwacji i naprawy będą wykorzystywane materiały i podzespoły zalecane przez producenta, a więc dające gwarancję najdłuższego utrzymania urządzeń w pełnej sprawności. Coraz częściej równie ważny, a może nawet ważniejszy okazuje się dostęp do oprogramowania serwisowego, najnowszych wersji oprogramowania osadzonego w urządzeniach oraz aktualizowanych przez producentów baz wiedzy ułatwiających rozwiązywanie problemów. Dzięki nim serwis może działać szybko i skutecznie.
Jeśli chodzi o oprogramowanie osadzone (firmware), warto pamiętać, że w skomplikowanych urządzeniach diagnostycznych aktualizacja niejednokrotnie oznacza uzyskanie dostępu do nowych opcji ułatwiających pracę i rozszerzających funkcjonalność przyrządu. Z drugiej strony próba zainstalowania nieautoryzowanego, samodzielnie modyfikowanego oprogramowania może spowodować poważne problemy, wyłączając urządzenia z eksploatacji na długi czas.
Dlatego decyzja o wyborze serwisu powinna być świadoma, oparta na rachunku ekonomicznym uwzględniającym wszystkie koszty związane z serwisowaniem urządzenia w całym okresie eksploatacji. Trzeba do nich zaliczyć także koszty dojazdów serwisanta, transportu urządzenia do serwisu itp.

Wyroby medyczne

Jeśli urządzenie eksploatowane w salonie optycznym zalicza się do grupy wyrobów medycznych, na właściciela i pracowników spadają dodatkowe obowiązki wynikające z ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych. W szczególności dotyczy to obowiązku korzystania z usług firm upoważnionych przez wytwórcę lub autoryzowanego przedstawiciela do wykonywania czynności serwisowych, w tym do: fachowej instalacji, okresowej konserwacji, okresowej lub doraźnej obsługi serwisowej, aktualizacji oprogramowania, okresowych lub doraźnych przeglądów, regulacji, kalibracji, wzorcowań lub kontroli bezpieczeństwa.
Obowiązkowe jest także posiadanie i aktualizowanie dokumentacji serwisowej poświadczającej wykonywanie przeglądów okresowych, utrzymanie urządzenia w dobrym stanie technicznym, wyznaczającej kolejne terminy przeglądów. Dokumentację urządzenia należy przechowywać przez 5 lat po zaprzestaniu eksploatacji na wypadek, gdyby okazało się, że stan techniczny urządzenia mógł spowodować uszczerbek na zdrowiu badanych i leczonych osób.

Udogodnienia przy odsprzedaży

Kiedy przyjdzie czas na podjęcie decyzji o odświeżeniu wyposażenia salonu, wymianie sprzętu na nowszy, o zwiększonej dokładności i wydajności, trzeba będzie szukać nie tylko najlepszej oferty na nowe urządzenia, ale i rozsądnego sposobu sprzedaży dotychczas używanych. Wiele firm specjalizujących się w konserwacji i naprawie urządzeń optycznych zajmuje się także handlem urządzeniami używanymi. Wybierając serwis, warto zapytać o warunki współpracy w tym zakresie.
Dystrybutorzy, którzy prowadzą własny serwis, chętniej pośredniczą w sprzedaży urządzeń i maszyn, które sami serwisowali. Znają ich historię, wiedzą, jakie materiały były używane do naprawy, mogą obiektywnie ocenić sposób eksploatacji, wykluczyć istnienie ukrytych wad. Dzięki temu kolejny właściciel może liczyć na gwarancję i kontynuację współpracy w zakresie konserwacji i napraw.
Korzyści z takiej współpracy odnoszą wszystkie strony: sprzedający może liczyć na dobrą cenę, kupujący używane urządzenia wie, że nie zostanie bez pomocy w przypadku kłopotów, a serwis, dysponując pełną dokumentacją historii urządzenia, unika niespodzianek.

 

Tekst: Piotr Kołaczek


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  

Polecamy