Salon optyczny – strategia prowadzenia biznesu

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Wyposażenie salonu optycznego w przyrządy diagnostyczne, sprzęt komputerowy i urządzenia do obróbki soczewek jest dużą inwestycją.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Przemyślane decyzje umożliwiają optymalizowanie kosztów.

Wybierając urządzenia kierujemy się typowymi przesłankami: funkcjonalnością, wydajnością, precyzją, kosztami eksploatacji i ceną. Wartości graniczne, które jesteśmy skłonni zaakceptować zależą od skali przedsięwzięcia i spodziewanych obrotów. I tak, wydajność automatów szlifierskich albo czas badania jednego pacjenta ma mniejsze znaczenie dla właściciela niewielkiego salonu, ale zaczyna odgrywać większą rolę w miarę rozwoju przedsiębiorstwa. Klienci nie lubią czekać a konkurencja nie śpi.

Nowe technologie i tradycja

Dobrym kryterium wyboru jest historia producenta. Jeśli firma działa na wymagającym rynku optycznym od lat, wypracowała renomę, ma grono wiernych klientów, to znaczy, że można jej zaufać. Jeżeli jeszcze jej produkty wykorzystują najnowsze osiągnięcia techniki optycznej i elektroniki, rokowania na przyszłość są bardzo dobre. Takiego komfortu nie mają klienci firm, które wchodzą na rynek z bardzo nowoczesną ofertą, ale nie dają rękojmi obsługi klienta w perspektywie kilku czy kilkunastu lat.

Finansowanie

Zazwyczaj najkorzystniejszy jest leasing operacyjny, ponieważ całość raty leasingowej można rozliczyć jako koszt. Istotna jest także cena wykupu urządzenia. Zazwyczaj przedmiot leasingu staje się własnością leasingobiorcy, ale nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie. Warto rozważyć wariant bez możliwości wykupu albo z wysoką ceną wykupu. Wtedy miesięczne raty są niższe, a po zakończeniu okresu wynajmu można wymienić urządzenie na nowy model. Funduszu leasingowego można szukać na własną rękę albo skorzystać z oferty proponowanej przez sprzedawcę. Ta druga może być lepsza, ponieważ opiera się na wieloletniej współpracy dystrybutora, który wynegocjował dla własnych klientów korzystne warunki.

Utrata wartości

Środkami trwałymi można zarządzać na wiele sposobów. Jedno z podejść zakłada eksploatację aż do końca, to znaczy do chwili, w której naprawy przestają być opłacalne. Nie uwzględnia ono dwóch ważnych czynników: postępu technologicznego oraz rozwoju salonu i jest uzasadnione w przypadku prostych urządzeń. Utrata ich wartości nie ma znaczenia, ponieważ nie przewiduje się ich odsprzedaży. W przypadku skomplikowanych, precyzyjnych przyrządów diagnostycznych i urządzeń produkcyjnych sterowanych elektronicznie należy rozważyć inne rozwiązanie. Co kilka lat producenci oferują nowe modele. Przedsiębiorca, który chce posiadać najnowsze urządzenia powinien odzyskać część inwestycji odsprzedając używany sprzęt kolejnym, mniej wymagającym użytkownikom Pytanie o utratę wartości rynkowej ma wtedy sens.

Szkolenia

Skomplikowane urządzenia diagnostyczne i produkcyjne wymagają prawidłowej obsługi. Uchybienia mogą przyspieszyć zużycie albo zmniejszyć dokładność pomiarów. Dlatego szkolenie pracowników jest opłacalne: wydłuża czas pomiędzy awariami i zmniejsza koszt posiadania urządzenia. Producenci i dystrybutorzy mają różne podejście do szkoleń. Jedni ograniczają się do krótkiej demonstracji, inni organizują dłuższe szkolenia z ćwiczeniami. Im więcej umiejętności nabędą pracownicy i im więcej osób zostanie przeszkolonych, tym lepiej.

Serwis

Każde urządzenie musi na siebie zarabiać, awarie generują koszty. Dlatego ważna jest jakość serwisu: czas reakcji na zgłoszenie, opłaty za dojazd serwisanta, wypożyczenie urządzenia zastępczego na czas naprawy, możliwość naprawy u klienta, koszty transportu urządzenia, jeśli naprawa ma być wykonana w serwisie.

Odsprzedaż wyposażenia

Używany sprzęt można odsprzedawać bezpośrednio kolejnemu przedsiębiorcy, ale lepiej oddać go producentowi w rozliczeniu kupując nowszy model. Dotychczasowy właściciel nie musi szukać nabywców, a nowi użytkownicy mają pewność, że kupują sprawny sprzęt, ponieważ dystrybutor przegląda urządzenia i wystawia gwarancję.

Sztuka prowadzenia firmy to również sztuka inwestowania i wyboru strategicznych partnerów, a za takich należy uznać dostawców urządzeń diagnostycznych i produkcyjnych. Przemyślane decyzje przynoszą owoce po latach: niższe koszty działalności, zadowoleni klienci i wyższe zyski.

Piotr Kołaczek


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy