Rozwój podstawą sukcesu na rynku optycznym

Na dynamicznym i podlegającym ciągłym zmianom technologicznym rynku optycznym trudno o jeden czynnik, który decydowałby o uzyskaniu przewagi konkurencyjnej.

Podstawą sukcesu jest dziś ciągły rozwój kadry pracowniczej oraz świadome działania w zakresie marketingu internetowego. Długoterminowe korzyści z inwestowania w posiadane zasoby ludzkie oraz obecność zakładu optycznego w sieci zauważa coraz większa liczba ich właścicieli, o czym świadczy ich duża aktywność w tych obszarach.

Podobnie jak każdej innej branży, tak i w branży optycznej trzymanie przysłowiowej ręki na pulsie (zarówno zakresie trendów rynkowych, technologicznych jak tych dotyczących zarządzania firmą) to gwarancja utrzymania stabilnej pozycji na wymagającym pełnym zewnętrznej konkurencji rynku. dzisiejszym świecie podstawową formą doskonalenia pracowników jednocześnie metodą pozwalającą firmie na uzyskanie nowego know-how są szkolenia. Dlaczego są one tak istotne? – Rozwój pracowników ma kluczowe znaczenie każdej branży, szczególnie jednak branżach specjalistycznych, jak optyczna. Pracownicy firma są tym lepsi, im więcej kompetencji wiedzy posiadają. naszych obserwacji wynika jednoznacznie, że dla zatrudnionych – niezależnie od stanowiska – możliwość zdobywania nowych kompetencji to warunek konieczny dla związania się pracodawcą na lata. Tym samym inwestycja kapitał ludzki to najlepszy sposób na podniesienie wartości biznesu odkrycie nowych perspektyw – komentuje Paula Rejmer – dyrektor zarządzającą dywizją rekrutacji stałych The Adecco Group.

Specyfika branży optycznej

Szkolenia to zatem nie tylko szansa na doskonalenie kompetencji pracowniczych, ale także niezbędny element rozwoju każdego biznesu. Rynek optyczny wyróżnia określona specyfika sprawiająca, iż właściciel bądź pracownik zakładu optycznego łączyć musi ramach swojej pracy co najmniej dwie role. jednej strony jest sprzedawcą, drugiej zaś fachowcem posiadającym solidną wiedzę technologiczną techniczną oferowanych produktach. – Sprzedaż produktów optycznych opiera się dużej mierze na efektywnej komunikacji. Klient powierza nam swoje zaufanie sprawie tak ważnej jak wzrok oraz – co nie mniej ważne – wygląd. Pragnie otrzymać produkt (okulary, soczewki) nie tylko najlepszej jakości, ale także komfortowy, podnoszący jakość jego życia. Kluczem do sukcesu tego typu pracy jest nawiązanie klientem relacji opartej na zaufaniu. Jest to niełatwa sztuka, dlatego warto stale szkolić swoje umiejętności tym zakresie. To, na czym powinno nam przede wszystkim zależeć to uzyskanie pewności, że każdy klient otrzyma naszym zakładzie usługę na najwyższym możliwym poziomie – radzi Izabela Bierlet dyrektor zarządzająca Agencji Doradztwa Personalnego PassionHR.

Ważny wybór

Podstawowe rozróżnienie stosowane przypadku szkoleń dotyczy treningów twardych (odnoszących się pozyskiwania specjalistycznej, twardej wiedzy) oraz miękkich (odnoszących się do zdobywania interpersonalnych, miękkich umiejętności). Dysponując ograniczonym budżetem wielu właścicieli zakładów optycznych zastanawia się jakiego typu szkolenia warto inwestować przede wszystkim które nich będą kluczowe walce konkurencją. doświadczeń Adecco Group, jednej czołowych firm doradztwa personalnego Polsce wynika, że niestety nie sposób ograniczyć się do jednego wymienionych obszarów, ponieważ rozwój kompetencji twardych – praktycznej znajomości oferowanych produktów czy rozwiązań oraz narzędzi – jest tak samo ważny jak inwestycja kompetencje miękkie.
– otoczeniu dużej konkurencji na znaczeniu zyskuje m.in. sprzedaż konsultacyjna, ta polega nie tylko na słuchaniu, umiejętnym posługiwaniu się technikami sprzedaży, ale równolegle na znajomości technicznych praktycznych zagadanej związanych oferowanym produktem czy rozwiązaniem. Aby stać się dla klienta wiarygodnym doradcą, potrzebne jest silne zaplecze umiejętności interpersonalnych oraz wiedza techniczna, pozwalająca odpowiedzieć na najtrudniejsze nawet pytania – uważa Paula Rejmer Adecco Group.

Doradca i ekspert

Branża optyczna, której podstawą są coraz bardziej zaawansowane technologicznie rozwiązania materiałowe, jest dziedziną podatną na dynamiczne zmiany. Na rynek wprowadzane są coraz bardziej innowacyjne produkty, których istoty klienci często nie rozumieją, ciężko jest im także przekonać się do nowości. – pracy optyka niezbędne jest zatem łączenie roli doradcy (nawet edukatora) rolą eksperta technicznego. Osoba taka musi umieć używać odpowiedniego języka przy wyjaśnianiu parametrów technicznych produktów, także potrafić podkreślić ważne dla danego klienta korzyści, jakie wynikają ich zakupu – wyjaśnia Izabela Bierlet PassionHR. Wypracowanie odpowiednich metod działania pozwalających na osiągnięcie tego celu mieści się sferze kompetencji miękkich. – sprzedaży kluczową rolę odgrywa ekspresowe nawiązanie relacji klientem, zbadanie jego potrzeb oraz umiejętność dopasowania produktu zgodnie – niekiedy nawet nieuświadomionymi – oczekiwaniami konsumenta. Jeśli chcemy zdobyć lojalnych klientów, powinniśmy sprzedawać przyjmując perspektywę podwójnego zysku – nie tylko naszego, jako zakładu optycznego, ale zysku dla klienta. tym przypadku będą to produkty optyczne akcesoria niezbędne codziennym życiu pracy, pozwalające poczuć się klientowi atrakcyjnie. Jeśli tym teście wypadniemy pozytywnie, jest niemal pewne, że następnym razem klient nie uda się do konkurencji – dodaje Izabela Bierlet.

Daj się zauważyć w sieci

Obok regularnych szkoleń zakresie wiedzy technicznej sprzedażowej, drugim ważnym aspektem działań pozwalających zakładowi optycznemu na skuteczne operowanie
XXI wieku jest obecność firmy Internecie. Na rynku nie brakuje szkoleń zakresie nowoczesnych rozwiązań marketingowych dla sektora małych średnich przedsiębiorstw (m.in. efektywna strona www, SEO, obecność social mediach itp.). to, czy warto nich brać udział, będąc właścicielem salonu optycznego czy wpływają one realnie na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku, pytamy Ewelinę Jabłońską, starszego konsultanta HR agencji doradztwa personalnego LeasingTeam Professional. – Na obecnym, bardzo konkurencyjnym rynku, działalność marketingowa jest niezwykle istotna, niezależnie od tego, czy mówimy dużej organizacji czy niewielkim punkcie usługowym. Oczywiście sposób działania, zasięg czy wybór mediów będą inne, jednak cel pozostaje jeden – dotarcie do właściwej grupy docelowej zainteresowanie jej swoimi usługami lub produktami. Branża reklamowa zmienia się bardzo szybko, dlatego regularne szkolenia są ważne, by wdrażać skuteczne działania promocyjne – odpowiada. Warto jednak zastanowić się nad optymalizacją kosztów ponoszonych na ten cel, ponieważ inwestycja zdobycie wiedzy tak rozległym temacie jakim jest online marketing może być dla naszego budżetu sporym obciążeniem. – Odpowiedzmy sobie na pytanie, na ile wielkość naszej organizacji wymaga, by na pokładzie znajdował się marketingowiec, na ile można outsourcować potrzebne usługi marketingowe, bez konieczności zwiększania kosztów stałych czy planowania wydatków szkoleniowych. Obecnie, współpracując agencją zatrudnienia można „wynająć” specjalistę, który będzie odpowiedzialny za nasz marketing, może pracować naszym biurze poświęcać tyle czasu, ile będzie wymagała tego sytuacja. Zapłacimy zatem za realnie wykonaną pracę – radzi Ewelina Jabłońska LeasingTeam Professional.

E-commerce przyszłością sprzedaży?

całą pewnością jednak warto inwestować ten obszar działań, ponieważ biznes coraz większym stopniu przenosi się do sieci. Już teraz zakupów internetowych korzysta ponad 28 mln Polaków, co sprawia, że e-commerce to jeden najprężniej rozwijających się kanałów sprzedaży naszym kraju. Do popularyzacji tego rozwiązania przyczyniła się także epidemia koronawirusa, która wielu przedsiębiorców zmobilizowała do przeniesienia działalności do Internetu. ogólnopolskiego Badania „KoronaBilans MŚP” przeprowadzonego przez firmę IMAS International pod koniec kwietnia 2020 r. na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej wynika, że najszybciej przystosowały się do tego małe firmy. najbliższym czasie aktywniejsze działania online planuje 62,5 proc. nich. – badań The Adecco Group wynika, że kompetencje, które decydują dziś przewadze firm, to właśnie kompetencje cyfrowe. Rozwiązania marketingowe pozwalają dziś na efektywne pozyskiwanie klientów oferowanie im adekwatnych rozwiązań – to bezpośrednio przekłada się na budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku – potwierdza Paula Rejmer. Warto podkreślić, że tym roku ruszył rządowy projekt skierowany do mikro, małych średnich przedsiębiorców posiadających sklepy stacjonarne. Ma on na celu zachęcenie firm, które do tej pory nie prowadziły sprzedaży e-commerce, do współpracy platformami sprzedaży internetowej. Organizatorami przedsięwzięcia są Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Funduszy Polityki Regionalnej oraz Agencja Rozwoju Przemysłu. Na co zwrócić uwagę budując obecność naszego zakładu Internecie? – Pamiętajmy, że nowe media są przestrzenią, której klienci bardzo chętnie dzielą się komentarzami opiniami. Inwestując działania zakresu online marketingu nie należy zapominać tym, że branży optycznej niezmiernie ważni są nasi ambasadorzy, czyli lojalni klienci to nich powinniśmy dbać pierwszym rzędzie – dodaje Izabela Bierlet PassionHR.

Właściwe priorytety

Ogromna ilość firm szkoleniowych oraz ich bogata oferta sprawiają, że niekiedy trudno jest dokonać wyboru, który nie rodziłby wątpliwości. Jak dobrze wybrać szkolenie dla siebie? jaki sposób ustawić priorytety? Na tak postawione pytania odpowiada Paula Rejmer Adecco Group: – Wybierając szkolenie warto osadzić je kontekście zawodowym bądź organizacyjnym uzupełnić innymi formami kształcenia. Dobrym pomysłem może być skonfrontowanie swoich pomysłów zewnętrznym, profesjonalnym doradcą. zależności od roli, funkcji obowiązków, szkolenie może być wymagane celu przygotowania do pracy, lepszej bardziej efektywnej pracy na stanowisku bądź awansu – radzi. Warto przy tym podkreślić, że szkolenia to tylko jedna opcji pozyskiwania dodatkowych umiejętności, jakie oferuje bogaty rynek szkoleń. – Do dyspozycji mamy literaturę fachową, seminaria oraz e-learing. naszych obserwacji wynika, że nawet czytając jeden lub dwa artykuły online tygodniowo, pracownicy mogą być na bieżąco trendami rynkowymi oraz nowymi praktykami. Mogą też zidentyfikować obszary, które wymagają fachowych szkoleń, gdzie odpowiednio przygotowana kadra materiały szkoleniowe pomogą im pracować lepiej efektywniej – dodaje Paula Rejmer.

Potrzeby szkoleniowa powinny bazować na silnym przekonaniu, że zdobywanie nowych informacji oraz przystosowywanie się do otoczenia to dziś standard – zarówno dla zarządzających, jak pracowników. Choć dla każdej firmy priorytetem jest sprzedaż nie można zapominać tym, że jednym czynników determinujących zyski firmy są zadowoleni spełnieni pracownicy. Dlatego, planując strategię firmy zakresie szkoleń, warto brać pod uwagę kilka perspektyw: właściciela, pracownika klienta upewnić się, że wyniku odbytych szkoleń czy podjętych działań marketingowych każdy tych interesariuszy będzie usatysfakcjonowany.
– Każdy zakład optyczny dysponuje inną strukturą zatrudnienia, lokalizacją grupą docelową. Dlatego warto przed podjęciem decyzji rozwoju kadry zdiagnozować mocne strony zespołu oraz działalności także obszary wymagające poprawy. Jeśli nie jest to możliwe samodzielnie, warto zaprosić do współpracy zewnętrznych ekspertów, którzy dokonają audytu personalnego oraz obecności firmy sieci. Zestaw szkoleń niezbędnych do przeprowadzenia danym zakładzie wyłoni się samoistnie na bazie takiej analizy – podsumowuje Izabela Bierlet PassionHR.

Beata Pałac

Polecamy