Pracujesz w biurze, jesteś kierowcą lub uprawiasz sport? Porozmawiaj ze swoim optykiem!

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  

Producenci oferują wiele rodzajów soczewek okularowych, dostosowanych do charakteru pracy i profilu obowiązków pracowników z różnych branż. Inne potrzeby mają np. pracownicy biurowi, informatycy, nauczyciele, a jeszcze inne m.in. kierowcy, sportowcy, inżynierowie. Podczas wyboru rodzaju i charakteru soczewek klienci oczekują doradztwa profesjonalisty. Wykwalifikowany optyk najlepiej potrafi określić potrzeby klienta i indywidualnie dobrać odpowiednie soczewki, tak, by gwarantowały maksymalny komfort widzenia w pracy.

Do pracy przy monitorze

Komputer to dla wielu osób narzędzie pracy. Przed ekranem monitora klienci spędzają nierzadko osiem godzin – w biurze, banku, redakcji, a nawet w szkole. Co więcej, po przyjściu do domu także nie dają odpocząć oczom, zapominając, że praca lub rozrywka przy komputerze to dla nich ogromny wysiłek! Eksperci mówią o tzw. office-eye-syndrom – syndromie oka biurowego. Oczy są suche i zaczerwienione, łzawią i pieką. Nadwerężanie wzroku szybko może prowadzić do zmęczenia, bólów głowy i wrażliwości na światło.

Najlepszym rozwiązaniem dla osób spędzających dużo czasu przy urządzeniach cyfrowych będą soczewki okularowe z powłoką antyrefleksyjną niwelującą odblaski i wyostrzającą widzenie oraz powłoką antyelektromagnetyczną, zabezpieczającą przed promieniowaniem elektromagnetycznym emitowanym przez monitor. Zmniejszają one ryzyko powstawania chorób oczu i ograniczają uczucie zmęczenia. Dobrym wyborem jest powłoka, która dodatkowo zatrzymuje prawie w całości (do 94 proc.) promieniowanie Gamma, emitowane z katodowych lamp terminali komputerowych – jest to produkt specjalne zalecany dla osób pracujących przy komputerach i monitorach ekranowych.

To jednak nie wszystko. Podczas pracy przed monitorem wciąż przenosimy wzrok z obiektów znajdujących się blisko na obiekty znajdujące się nieco dalej. Osoby z wadą wzroku – nadwzrocznością lub krótkowzrocznością – mogą odczuwać większy dyskomfort związany z niemożnością perfekcyjnego widzenia na różne odległości bez ciągłej zmiany okularów. Widzenie obszaru bliży pogarsza się też wraz z wiekiem. Dlatego do pracy biurowej polecane są tzw. soczewki do bliży i odległości pośrednich nazywane często biurowymi, a precyzyjniej – soczewkami do pomieszczeń. Pozwalają one na swobodne przenoszenie wzroku np. z kartki papieru na monitor komputera. Okulary do pracy biurowej mogą być również stosowane na co dzień w domu zamiast standardowych okularów do czytania.

 

W szkole i nie tylko

Wady wzroku coraz częściej dotykają najmłodszych. To coraz bardziej liczna grupa klientów salonów optycznych. I wyjątkowo wymagająca. Dlatego szczególną wagę powinniśmy przykładać do wyboru zarówno szkieł, jak i opraw, bo od tego zależy, czy dzieci będą je chętnie nosić.

Ważny jest przede wszystkim materiał, z jakiego wykonano soczewki. Powinien być odporny na stłuczenia. Takie właściwości mają materiały organiczne, między innymi poliwęglan czy trivex. Okulary powinny też mieć antyrefleks, który zwiększa przejrzystość szkieł, likwidując odblaski światła od ich powierzchni. Dzięki temu można zniwelować efekt szybkiego męczenia się oczu. Soczewki z powłoką antyrefleksyjną są też bardziej odporne na zarysowania, łatwiej się czyszczą i mniej zaparowują.

Ważne, by okulary dla dzieci były lekkie, dlatego ich oprawki również powinny być wykonane z materiałów organicznych. Takie oprawki są znacznie lżejsze od tych wykonanych z materiałów mineralnych. Ciężar okularów zależy też od wielkości soczewek – powinny więc mieć one niewielką średnicę..

Dla aktywnych

Tylko co piąta osoba czyni jakiekolwiek kroki w kierunku ochrony oczu podczas amatorskiego uprawiania sportu. Zdecydowana większość nie chroni oczu w żaden sposób. Tymczasem nawet u osób bez wad wzroku (co jest, niestety, coraz rzadsze) okulary sportowe mają zarówno umożliwiać prawidłowe widzenie, jak i chronić oczy przed podrażnieniami spowodowanymi przez wiatr i słońce, promieniami UV, pyłami, owadami, a także przed potencjalnymi urazami, do których może dojść podczas aktywnego wypoczynku.

Każdy sport ma specyficzne wymagania, odmienne preferencje. Inne będą okulary do gry w piłkę, inne do wspinaczki, jeszcze inne na rower, do trekkingu lub na narty – okulary sportowe narciarzy, którzy mają do czynienia przede wszystkim z ostrym słońcem i kolorem białym, mają inne wskazania, niż np. golfistów trenujących w otoczeniu zieleni. Warto podkreślić, że dziś każdy, kto nosi okulary korekcyjne, może także uprawiać ulubiony sport. Sportowe soczewki korekcyjne zapewniają nie tylko doskonałe widzenie i korektę wad wzroku, lecz także wygodę i bezpieczeństwo ich używania w nietypowych warunkach. Nie zapominajmy również o okularach sportowych dla dzieci z wadą wzroku. Pozwoli to najmłodszym cieszyć się aktywnością fizyczną.

Osoby uprawiające sport w okularach powinny dobrać soczewki nie tylko dopasowane do wady wzroku (jeśli istnieje), ale również kompatybilne z rodzajem ulubionej aktywności fizycznej i warunkami atmosferycznymi, w których będą one wykorzystywane.

Soczewki okularowe powinny być lekkie, trwałe, funkcjonalne i posiadać odpowiednią powłokę, np. antyfefleksyjną, lustrzaną albo barwną. Oprócz samych soczewek znaczenie mają też oprawy. Okulary sportowe mają inny kształt niż zwykłe okulary – są tak wyprofilowane, aby zminimalizować ryzyko dostania się czegokolwiek do oczu.

Okulary dla miłośników sportów wodnych powinny być wodoszczelne, wykazywać odporność na uderzenia, posiadać powłokę antifog (przeciw zaparowaniu).

Okulary dla biegaczy i rowerzystów powinna cechować lekkość, funkcjonalność, stabilne dopasowanie oraz nieograniczone widzenie. Takie dyscypliny jak piłka ręczna, nożna, hokej, squash, sporty walki wymagają okularów wytrzymałych i wykonanych z materiałów odpornych na uderzenia, co zagwarantuje poczucie bezpieczeństwa.

Jednak uprawianie sportów w okularach może być niekiedy prawdziwym wyzwaniem. Rozwiązaniem mogą być soczewki kontaktowe. Noszenie soczewek kontaktowych zapewnia większe bezpieczeństwo podczas uprawiania sportów i pozwala na większą swobodę ruchów podczas treningu.

Dla kierowców

Prowadzący samochód musi się czuć pewnie za kierownicą. I to zarówno w dzień, jak i w nocy. Podczas słonecznej pogody i kiedy pada deszcz lub mgła wisi nad miastem. Wzrok podczas jazdy narażony jest na szczególny wysiłek i musi sprostać zmieniającym się warunkom pogodowym i warunkom na drodze. Każdy kierowca noszący okulary korekcyjne powinien raz w roku odwiedzić gabinet okulistyczny. Ale także kierowcy, którzy nie noszą okularów korekcyjnych, powinni być pod regularną kontrolą okulisty. Uwaga, wielu kierowców posiadających wpisany w prawie jazdy kod 01.01 nie może korzystać z soczewek. Warto informować naszych klientów, iż podczas kontroli policji tłumaczenie, że jadąc bez okularów mamy założone szkła kontaktowe, nic nie da. Jedynym rozwiązaniem pozostaje wymiana prawa jazdy i poproszenie okulisty o wpisanie kodu 01.06, pozwalającego na jazdę zarówno w okularach korekcyjnych, jak i w soczewkach kontaktowych.

Jakie powinny być okulary dla kierowców? Komfortowe i wygodne. Oprawki nie mogą uwierać nosa i uszu, ale też nie mogą się z nosa zsuwać. Ważne, aby nie ograniczały pola widzenia, dlatego zaleca się wybór okularów o większych soczewkach oraz niezbyt zabudowanych zausznikach.

Podczas jazdy samochodem należy chronić oczy przed nadmiernym światłem. Taką ochronę zapewniają okulary z filtrem UV. Filtr UV 400 zapewnia 100 proc. ochrony przed promieniowaniem UVA, UVB i UVC. Dodatkowo, każde okulary posiadają inny stopień zaciemnienia (od 0 do 4). Do jazdy samochodem sugerowane są okulary z filtrami kategorii 2 lub 3, natomiast najciemniejsze filtry – 4 kategorii – są zabronione. Zbyt ciemne zniekształcają kolory, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Dlatego najlepszym rozwiązaniem są szkła o ok. 70-85 proc. zaciemnienia w kolorze brązowym, szarym lub czarnym. Wiernie oddają naturalne barwy i bardzo dobrze sprawdzają się w jeździe podczas dnia przy dużym nasłonecznieniu.

Warto przestrzegać klientów, że okulary z barwionymi soczewkami, kupione tanio na bazarze, nie posiadają w rzeczywistości filtra UV i mogą zaszkodzić oczom, doprowadzając do rozszerzonych źrenic zbyt dużo światła.

Dla kierowców, którzy nie chcą nosić przy sobie dwóch par okularów, alternatywą mogą być fotochromy, czyli szkła, które automatycznie zaciemniają się przy dużym natężeniu promieni UV, a w słabiej oświetlonych miejscach są bezbarwne. Jednak w trakcie jazdy samochodem nie wszystkie tego typu soczewki mogą działać poprawnie – w większości aut przednia szyba wyposażona jest w filtr UV. Związki fotochromowe w szkłach tylko w niewielkim stopniu reagują na światło z zakresu widzialnego, dlatego ich zabarwienie może być zbyt małe przy silnym nasłonecznieniu.

Powłoka antyrefleksyjna powinna się znaleźć w okularach każdego kierowcy. Dzięki niej eliminowane są uciążliwe odblaski światła pojawiające się na powierzchni jezdni, które oślepiają kierowcę. Dodatkowo, obraz jest bardziej wyraźny i kontrastowy, dzięki czemu oczy są mniej przemęczone.

A może warto zaproponować soczewki z powłoką polaryzacyjną? Powłoka polaryzacyjna redukuje bowiem odbicia światła powstające na szybie i drodze, dodatkowo podnosi kontrast, polepsza widzenie kolorów oraz w pełni chroni oczy przed promieniowaniem UVA i UVB.

Dla kierowców, którzy często podróżują w nocy lub w ciężkich warunkach atmosferycznych, najlepszym wyborem będą okulary z żółtymi lub pomarańczowymi szkłami. Blokują one docieranie do oka krótkich fal świetlnych (niebieskich, fioletowych i zielonych) ulegających rozproszeniu na drobinkach wody w powietrzu przy słabym świetle, pozwalając jednocześnie na przepuszczenie promieni żółtych, pomarańczowych i czerwonych. Obiekty na drodze stają się jaśniejsze, lepiej widoczne. Okulary z takim zabarwieniem szkieł bardzo dobrze sprawdzają się podczas dużego zachmurzenia oraz opadów deszczu.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  

Polecamy