PR salonu optycznego w sieci

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Aby w XXI wieku z sukcesem prowadzić działalność gospodarczą, nie wystarczy koncentrować się na działaniach związanych ze stacjonarną stroną biznesu.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Dbałość o atrakcyjny wizerunek salonu optycznego w sieci to dla każdego właściciela szansa na dotarcie do większej grupy konsumentów oraz utwierdzenie obecnych klientów w przekonaniu, że dobrze wybrali, korzystając z usług optycznych i optometrycznych świadczonych właśnie przez nasz salon.

Według badań Megapanel PBI/Gemius, liczba internautów w Polsce we wrześniu 2016 roku wyniosła ogółem 25,3 mln, z czego na platformie PC (komputery osobiste używane w domu oraz w pracy) – 23 mln, a na platformie mobile (smartfony i tablety) – 17,5 mln. Dlatego eksperci ds. marketingu są zgodni co do tego, że dziś w kontekście prowadzenia działalności biznesowej niezbędne jest, by odpowiednio wykorzystywać ogromny potencjał internetu. – Nasi obecni i potencjalni klienci funkcjonują w sieci i spędzają w niej coraz więcej czasu, zarówno w domu i poza nim. Daje to wielkie możliwości zaistnienia w świadomości klientów. Szczególnie, gdy świadomie skorzysta się z szerokiego wachlarza narzędzi służących do promocji marek w sieci (oraz poza nią) – mówi Wojciech Pigla z firmy QA Communications.

Siła wizerunku

To, jak klienci postrzegają dany salon optyczny, w dużej mierze zależy od opinii innych osób. To właśnie na zdaniu innych konsumenci opierają się dokonując wyboru produktu lub usługi, zwłaszcza gdy robią to po raz pierwszy (np. po raz pierwszy będą dokonywać zakupu okularów lub soczewek kontaktowych). Poszukując informacji na temat wiarygodnych usługodawców z danej branży klienci najczęściej sięgają właśnie do internetu. Potwierdza to badanie PBS dla Obserwatorium Zarządzania, które wykazało, że wartość opartych na rekomendacjach transakcji z pierwszego kwartału 2015 r. wyniosła 24 mld zł. Blisko 70% konsumentów dokonuje researchu online przed zakupem produktu (dane wg Consumer Barometr with Google) i uznaje informacje tam znalezione za wiarygodne. – Współcześnie bardzo wiele osób poszukuje informacji o firmach i produktach w sieci. Od tego niejednokrotnie klient zaczyna poszukiwanie firmy, która może wyświadczyć usługę bądź sprzedać produkt. Dlatego obecność w sieci powinna być kluczowym składnikiem działań promocyjnych i wizerunkowych współczesnych firm – mówi dr hab. Dariusz Tworzydło, prezes Zarządu EXACTO sp. z o.o.

Model ROPO

Drugim ważnym argumentem, dla którego warto zadbać o działania PR-owe w sieci, są zachowania samych konsumentów, które fachowcy określają jako tzw. Model ROPO (ang. Research Online, Purchase Offline), który dotyczy także branży optycznej. – Polega on na tym, że klienci w pierwszej kolejności szukają firmy i produktów w internecie, porównując ceny i modele, a dopiero potem udają się do sklepu stacjonarnego, po uprzednim rozpoznaniu bądź wyborze interesującej ich gamy produktów. W tej sytuacji przewagę zyskuje salon, którego oferta jest dobrze widoczna w sieci – tłumaczy Michał Romanowski z firmy QA Inception. Między innymi dlatego ważne jest, aby każdy salon działający offline miał swój odpowiednik w sieci. Prezentując produkty dostępne w salonie stacjonarnym online łatwiej zachęcić klienta, by pofatygował się osobiście do salonu wiedząc, że czeka tam na niego produkt, który dla siebie wyszukał i wybrał. Sprzedaż produktów w sieci za pomocą sklepu internetowego może być kolejnym krokiem do rozwoju biznesu optycznego.

Jak się wyróżnić

Prowadząc salon optyczny warto obserwować tendencje panujące na rynku i podążać za klientami – być tam, gdzie oni. Jeszcze kilka lat temu ważniejsze niż działania w sieci były działania reklamowe prowadzone offline. Dziś większość z nich przenosi się do internetu. Oba aspekty marketingu (online i offline) powinny być jednak prowadzone równolegle i ze sobą współgrać. Dzięki temu wizerunek salonu będzie spójny i wiarygodny. – Z uwagi na duże podobieństwo usług świadczonych przez licznie obecne na rynku zakłady optyczne, kluczowe wydaje się wyróżnienie. Dlatego w pierwszej kolejności należałoby zacząć od zbudowania swojej tożsamości oraz wizerunku, w oparciu o system identyfikacji wizualnej i jego pochodne. Oprócz tego współcześnie niezwykle istotnym aspektem działań komunikacyjnych jest strona www, aplikacje oraz technologie informatyczne przy pomocy których komunikujemy się z klientami – podkreśla dr hab. Dariusz Tworzydło.

Dobry plan to podstawa

Planując działania wizerunkowe dla salonu optycznego warto zrobić to z głową. Specjaliści ds. PR-u i marketingu zgodni są co do tego, że chaotyczne oraz jednorazowe działania w sieci nie przynoszą pożądanych skutków, generują zaś spore koszty. Podstawą działań PR-owych w internecie powinna być strategia. – Każdy salon i jego właściciel powinien w pierwszej kolejności zdefiniować swoją pozycję na rynku, swoje słabe i mocne strony, określić konkurencję i prześledzić jej działania, zaplanować cele do osiągnięcia w danym czasie i przeznaczyć na komunikację określony budżet – wymienia kluczowe jej elementy Michał Romanowski. Warto dodać, że strategia marketingowa musi być spójna z biznesowym aspektem przedsiębiorstwa, jego wielkością, możliwościami i potencjałem. Mierzenie sił na zamiary jest bardzo ważne, ponieważ wyjście z założeń, których firma nie może i nie będzie w najbliższym czasie w stanie wdrożyć, prowadzić będzie do zmarnowania środków przeznaczonych na promocję jej działalności.

Najczęstsze błędy

Zapytany o największe zaniechania właścicieli salonów optycznych w kontekście działań wizerunkowych w sieci, Wojciech Pigla z firmy QA Communications wymienia zbyt małą aktywność na tym polu oraz niekonsekwencję działań. – Najczęstsze błędy dotyczą stworzenia strony internetowej, która nie jest widoczna w najpopularniejszej wyszukiwarce Google, braku pozycjonowania witryny w sieci i reklamy, np. AdWords, braku aktualnej oferty na stronie – mówi. Tymczasem warto zaznaczyć, że nawet małe salony, z ograniczonym budżetem na działania wizerunkowe, mogą zaistnieć w internecie, potrzebny jest jednak konkretny pomysł i konsekwencja w jego realizacji. To kolejny problem, szczególnie jeśli chodzi o wykorzystywanie mediów społecznościowych w promocji działalności salonu. Ponieważ jest to narzędzie do pewnego stopnia bezpłatne, wielu właścicieli salonów jest przekonanych, że może efektywnie samodzielnie prowadzić profil firmy w social mediach i czerpać z tego wymierne korzyści. – Samo założenie fanpage’a czy konta w innym serwisie nie wystarczy, trzeba je systematycznie prowadzić. A często zapał jest słomiany, inne sprawy są ważniejsze i kanał, który miał przyciągać, odstrasza, bo świeci pustkami. Trzeba pamiętać, że właściciel nie jest od wszystkiego, jego powinnością jest delegowanie zadań i kontrola ich wykonania – podsumowuje Michał Romanowski.

Wartość rynku handlu internetowego w Polsce wzrośnie w 2016 roku niemal do 36 mld zł, a w ciągu najbliższych 5 lat podwoi się, zaś liczba e-sklepów w 2016 r. wzrośnie o 7 proc. – prognozują eksperci z Sociomantic Labs. Warto zatem zainwestować w działania PR-owe salonu w sieci, lecz decydując się na tego typu aktywność zrobić to w sposób profesjonalny i wykorzystując istniejący dorobek i wizerunek stacjonarnego salonu optycznego.

Beata Pałac


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy