Optyczne forum eksperckie

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Jakie są perspektywy rozwoju branży optycznej? Czy technologie już zdominowały rynek optyczny? Co warto zrobić, by dotrzeć do szerokiej grupy klientów?


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Między innymi o to zapytaliśmy Mariana Wójcika, prezesa zarządu Małopolskiego Cechu Optyków, Marka Skorupskiego, prezesa Polskiego Stowarzyszenia Soczewek Kontaktowych, oraz Kamila Chlebickiego, przewodniczącego Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki.


Reprezentuję środowiska związane z kontaktologią i do tej metody jako części polskiego rynku optycznego chciałbym się odnieść. Ostatnie lata to dynamiczny rozwój tej metody, a w konsekwencji możliwość korekcji praktycznie każdej wady wzroku za pomocą soczewek kontaktowych. Soczewki przeznaczone do korekcji astygmatyzmu już nikogo nie dziwią, ale jeszcze nie wszyscy słyszeli o soczewkach kontaktowych dla prezbiopów, które, podobnie jak progresywne okulary, umożliwiają widzenie na odległości dalekie i bliskie. Polskie społeczeństwo się starzeje, mamy coraz więcej pacjentów po czterdziestym roku życia, a kontaktowe soczewki multifokalne, bo to o nich mowa, będą miały coraz więcej odbiorców. Nawet najbardziej zaawansowane rozwiązania osiągalne są również w soczewkach jednodniowych, co oznacza fakultatywną możliwość korzystania z soczewek kontaktowych przez osoby, które na co dzień stosują okulary. O jakości widzenia i komforcie w czasie noszenia soczewek decydują również środki przeznaczone do ich pielęgnacji. Dzisiejsze płyny do soczewek kontaktowych skutecznie myją i dezynfekują soczewki, a jednocześnie są doskonale tolerowane przez tkanki oka, szczególnie te bez konserwantów (a takie są już na rynku). Nie wyobrażam sobie praktyki optycznej, która nie miałaby w swojej ofercie soczewek kontaktowych, nawet jeżeli podstawowym segmentem działalności są okulary.
Zmiany następują szybko i trzeba być z nimi na bieżąco. Każdy specjalista, który chce jak najlepiej rozwiązywać problemy wzrokowe swoich pacjentów, musi stale podnosić swoje kwalifikacje. Okazją do tego są szkolenia i konferencje poświęcone kontaktolgii, a za najważniejsze tego typu wydarzenie uważam coroczną konferencję Optometria, która, obok soczewek, szeroko omawia inne zagadnienia dotyczące widzenia. Z własnego doświadczenia wiem, że warto przynajmniej raz do roku zresetować swoją wiedzę, nawet jeżeli wydaje nam się, że już wszystko wiemy. Oferowane wysokiej jakości soczewki, środki do ich pielęgnacji, organizowane konferencje i szkolenia, a w konsekwencji dobry poziom osób zajmujących się fachowo tą branżą składają się na pozytywny obraz kontaktologii w naszym kraju. Jest dobrze, a będzie jeszcze lepiej.

Marek Skorupski
prezes Polskiego Stowarzyszenia Soczewek Kontaktowych


Perspektywy rozwoju branży optycznej są ogromne, jest to jedna z najbardziej rozwijających się branż na świecie. Dotyczy to szkieł, oprawek oraz produkcji sprzętu optyczno-okulistycznego. Tu już wchodzą technologie kosmiczne. Edukacja jest też kosmiczna: do zawodu przyjmujemy adeptów pełnoletnich, po maturze. Optyk po trzech latach zostaje czeladnikiem, a po następnych sześciu zdaje egzamin mistrzowski. Dyplom mistrzowski potwierdzony przez Związek Rzemiosła Polskiego jest uznawany w całej Unii Europejskiej. Do tego dochodzą kursy, szkolenia, na których są wdrażane wszystkie nowości na bieżąco. Oczywiście chętni mogą ukończyć Wyższą Szkołę Optyczną lub Wyższą Szkołę Optometrii i możemy się cieszyć, bo chętnych do edukacji jest coraz więcej.

Marian Wójcik
prezes zarządu Małopolskiego Cechu Optyków


Perspektywy następnych lat dla branży optycznej wydają się bardzo interesujące. Społeczeństwo w Polsce jest społeczeństwem starzejącym się. W związku z tym optycy powinni przygotować się w zakresie profesjonalnego doradztwa i dopasowania odpowiednich rozwiązań właśnie dla takiej grupy klientów. Mam tutaj na myśli proponowanie różnych konstrukcji optycznych dostosowywanych do indywidualnych potrzeb prezbiopów. Patrząc już z innej perspektywy, na polskim rynku pojawia się coraz więcej grup zakupowych, a niezależne salony zaczynają się zrzeszać pod wspólną nazwą lub marką. Take działania wydają się sensownym rozwiązaniem na coraz większą ekspansję zagranicznych sieci optycznych, stanowiących sporą konkurencję na rynku. Jeżeli chodzi o innowacje, myślę, że kolejne lata mogą przynieść spory rozwój w obszarze indywidualizowania jednoogniskowych soczewek okularowych, np. do parametrów wzrokowych naszych klientów, czy chociażby wybranych opraw. Wynikiem takiego rozwoju mogą okazać się soczewki okularowe mające wpływ na hamowanie rozwoju krótkowzroczności.

Kamil Chlebicki
przewodniczący Polskiego Towarzystwa Optometrii i Optyki


 

Oprac. Justyna Sobolak


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy