Optyczne forum eksperckie

Szkolenia dla pracowników salonów optycznych

Marian Wójcik
Starszy Małopolskiego Cechu Optyków, prezes zarządu

W dobie rozwoju i postępu w każdej dziedzinie, co dotyczy także optyki, szkolenia pracowników są bardzo potrzebne, wręcz wymagane. Dotyczą nowości w produkcji szkieł okularowych, powłok uszlachetniających, nowości w produkcji soczewek kontaktowych i płynów, a także najnowocześniejszych, wytwarzanych z wręcz kosmicznych materiałów, opraw okularowych. Informacje, jakie w trakcie szkoleń otrzymuje od producenta szkieł czy oprawek optyk, służą dobru klienta, któremu pracownicy salonu optycznego mogą zaproponować najnowsze rozwiązania i trendy w tej dziedzinie.
Innego rodzaju szkolenia to prezentacja najnowszych osiągnięć w produkcji sprzętu okulistyczno-optycznego. Ta wiedza przydaje się optykom, optometrystom i okulistom.
Szkolenia dla optyków przeprowadzamy także przy zmianach ordynacji podatkowej, przepisów ZUS czy NFZ oraz innych organów państwowych, w których zachodzą zmiany dotyczące przedsiębiorców i rzemieślników.
Wszystkie wymienione szkolenia, kursy i informacje służą w dużej mierze podnoszeniu kwalifikacji zawodowych, jak również prawidłowemu prowadzeniu firmy. Muszę nadmienić, że w Polsce firmy optyczne prowadzone są na najwyższym poziomie. W niczym nie ustępujemy firmom w innych krajach.


Andrzej Dąbrowski
Wiceprezes zarządu Warszawskiego Cechu Optyków, członek zarządu Krajowej Rzemieślniczej Izby Optyków, członek zarządu Małopolskiego Cechu Optyków

Przemiany ustrojowe w latach 1989/90 otworzyły optykom okno na świat. Zrzeszanie się w strukturach związkowych, powstawanie cechów, a w konsekwencji stworzenie Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej, pozwoliło właścicielom zakładów i salonów optycznych oraz zatrudnionym w nich pracownikom zrealizować plany dotyczące poszerzania wiedzy na temat optyki okularowej i technik sprzedaży, poznania nowych technologii i trendów.
Szkolenia dla personelu salonów optycznych są ściśle powiązane z sukcesem firmy i konkurencyjnością na rynku. Rozwój kompetencji własnych i pracownika jest najlepszą inwestycją na tak trudnym rynku i wśród tak silnej konkurencji. Szkolenia podnoszą wartość pracownika, a także jego atrakcyjność dla klientów salonu optycznego. Profesjonalizm, dokładność, dobra samoocena pracownika i fachowa obsługa klientów – to wszystko składa się także na sukces pracodawcy. Każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska, na pewno skorzysta na uczestnictwie w szkoleniach, które będą kształtowały takie umiejętności, jak: kreatywność, zarządzanie czasem, asertywność. Są także kursy kształtujące umiejętności organizacyjne, poprawiające radzenie sobie ze stresem i trudnymi relacjami z klientem.
Dynamiczne zmiany na naszym rynku i rozwijająca się konkurencja wymuszają doskonalenie umiejętności w branży optycznej, szczególnie dla osób mających kontakt z klientem. Właściciel salonów powinien być zobligowany do budowania prestiżu i profesjonalnej obsługi klienta za sprawą szkoleń dla swojej kadry pracowniczej. Przedstawiciele cechów zapraszają do korzystania ze szkoleń, aby podnieść rangę naszego zawodu wraz z jakością naszych produktów i świadczonych usług. Bądźmy dobrze wykształconymi fachowcami sprzedającymi naszym klientom dobre widzenie.


Artur Polar
Prezes zarządu Lubelskiego Cechu Optyków

Obecnie na rynku optycznym mamy spory wybór firm i osób prowadzących szkolenia. Według mnie, zanim skorzystamy z ich usług, trzeba najpierw zrobić analizę i ocenę własnej działalności. Wypunktować elementy dobre i bardzo dobre oraz te, które należy zmienić. Zawsze warto szkolić się z technik sprzedaży, podnoszenia umiejętności proponowania klientom produktów dobrej jakości, a przez to niekoniecznie tanich. Pokazanie zalet i wartości polecanego towaru językiem korzyści, a zarazem prostym i zrozumiałym dla klienta, nie jest, wbrew pozorom, zadaniem łatwym i powszechnie stosowanym. Propozycja, negocjacja cenowa, obrona wartości zaproponowanego rozwiązania, to czynności warte szkolenia, poznania technik i sposobów jak to robić. Dla sporej liczby osób odwiedzających salony optyczne okulary to głównie dobry wygląd, czyli to, co na nosie, a nie to, co jest zamontowane w oprawie okularowej. Dlatego szkolenia z osobami od kreacji wizerunku również są niezbędne i ułatwiają prowadzenie transakcji. Wizażyści mają dość często inne spojrzenie na to, co my, optycy, widzimy. Warto więc posłuchać i dowiedzieć się choćby o podstawowych typach urody. Dla mnie osobiście ciekawym szkoleniem było spotkanie, podczas którego można było poznać historię firmy produkującej oprawy okularowe. Ich projektanci przy powstawaniu okularów inspirują się kształtami samochodów znanej marki, a do konstrukcji oprawek wybierają materiały najwyższej jakości.


 

Oprac.: Łucja Ratajczak

Polecamy