Okulary jako produkt luksusowy

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Człowiek od zawsze lubił się otaczać pięknymi, luksusowymi przedmiotami. Ich posiadanie było potwierdzeniem statusu materialnego i pozycji w społeczeństwie. Za luksusowe uchodziły przedmioty, które trzeba było sprowadzać z odległych stron świata, co przekładało się na ich cenę. Wysokie kwoty za przedmioty luksusowe mogli zapłacić jedynie najbogatsi.

Według definicji dobro luksusowe to każde dobro opatrzone marką powszechnie uznawaną za luksusową na danym rynku lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoką cenę itp.) nabiera luksusowego charakteru.

Polacy z roku na rok stają się coraz bogatsi i coraz więcej osób stać na korzystanie z produktów i usług, które do niedawna jeszcze były niedostępne. Obecnie coraz więcej osób kupuje towary luksusowe, również biżuterię i dodatki. Bardzo dużą popularnością cieszą się markowe okulary, nie tylko modne, ale również wytrzymałe, wykonane z najwyższej jakości materiałów.

Polski rynek luksusu w liczbach

Segment luksusowej odzieży i akcesoriów stanowi drugą największą część rynku dóbr luksusowych w Polsce. Do tej kategorii zalicza się luksusową odzież, obuwie oraz akcesoria, takie jak paski, rękawiczki, apaszki oraz okulary. Zgodnie z prognozami przedstawionymi w raporcie KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2017” liczba zamożnych Polaków (o dochodzie miesięcznym brutto powyżej 7,1 tys. zł) w 2016 r. po raz pierwszy w historii przekroczyła milion osób. W tej grupie 164 tys. podatników osiągnęło miesięczny dochód brutto powyżej 20 tys. zł, w tym 42 tys. Polaków – powyżej 50 tys. zł. Prognozy KPMG przewidują, że trend ten utrzyma się, a w 2020 r. w Polsce może mieszkać nawet 1,4 mln osób zamożnych, których łączny dochód brutto sięgnie około 313 mld zł. Kryteria przyjęte w badaniu KPMG dzielą poziom zamożności Polaków na 3 grupy:

  • osoby dobrze zarabiające / zamożne – osoby uzyskujące miesięczny dochód powyżej 7,1 tys. zł brutto,
  • osoby bogate – uzyskujące miesięczny dochód powyżej 20 tys. zł brutto,
  • osoby bardzo bogate – uzyskujące miesięczny dochód powyżej 50 tys. zł brutto.

89% bogatych Polaków ankietowanych przez KPMG kupuje luksusową odzież i akcesoria przynajmniej raz w roku. Według szacunków raportu, wartość rynku luksusowej odzieży i akcesoriów może wynieść w 2021 r. 3,2 mld zł. Rosnąca wartość rynku luksusowej odzieży i akcesoriów jest mocno skorelowana ze zwiększającą się liczbą osób zamożnych.

Przytoczone wartości w polskich realiach mogą napawać optymizmem producentów i dystrybutorów dóbr uchodzących za luksusowe. Ale pomimo stale rosnącej wartości rynku luksusowej odzieży, stanowi on jedynie 6,1% całego rynku odzieży w Polsce. Na tle innych europejskich państw proporcja ta nie jest zbyt imponująca – np. we Francji
23% odzieży stanowi segment luksusowy,
we Włoszech zaś 21%.

Indywidualizacja

Najbogatsi doceniają potrzebę dobrego wyglądu, dobrego pierwszego wrażenia, a do tej roli okulary nadają się jak mało która rzecz. Ważna jest też indywidualizacja, a więc wszelkie wyroby produkowane w limitowanych edycjach, niepowtarzalne, dające gwarancję, że nie spotkamy kogoś w takich samych. Luksusowe towary są też lokatą kapitału. Ekskluzywne okulary wcale nie muszą być ekscentryczne, nie na tym najczęściej polega ich wyjątkowość i niepowtarzalność. 24-karatowe złoto, ręcznie szlifowane diamenty – to tylko niektóre przykłady materiałów, z jakich powstają unikatowe okulary. A te nie tracą na wartości. Okulary luksusowe są inwestycją, jak dobry samochód czy zegarek: nowy jest dobry, za 20 lat będzie dobry. Oczywiście, trendy się zmieniają, ale takie produkty żyją dłużej zawsze będzie widać, że to są rzeczy luksusowe.

W najwyższej klasie produktów klienci szukają indywidualności, którą można znaleźć okularach luksusowych. Na przykład wykonana z rogu bawołu oprawa jest unikalna, ponieważ trudno wykroić drugi raz taki sam. Mogą być bardzo podobne, ale nie takie same. A celem producentów dóbr luksusowych jest dążenie do unikalności. W segmencie luksusowych okularów przyjęty jest pewien standard: wykonanie z najrzadszych gatunków drewna, najszlachetniejszych skór, masy perłowej, rogu bawołu, wykończenie srebrem, złocenia najwyższa jakość. Trzeba zaznaczyć, że luksus dotyczy nie tylko opraw, obejmuje on także szkła – do okularów luksusowych stosuje się wyłącznie najwyższej jakości soczewki.

Luksus selektywny

Produkty luksusowe dzieli się obecnie na 3 grupy i taki podział dotyczy również rynku okularów.

  • Luksus hiper lub ultra, czyli towary o wyjątkowej unikalności, charakteryzujące się perfekcyjnym wykonaniem, trudno dostępne nawet dla najbogatszych. Są one traktowane jako biżuteria, a nie tylko dodatki.
  • Główny luksus – to przedmioty rzadko spotykane, doskonałej jakości, za którymi stoi długa tradycja, składająca się na legendę konkretnej marki.
  • Dostępny luksus – to przedmioty, których wysoka cena wynika z jakości, czy popularności marki.

Większość salonów oferuje produkty z trzeciej grupy, czyli dostępnego luksusu, rzadziej można spotkać towary z drugiej grupy, natomiast luksus ultra proponują nieliczne. O unikalności przedmiotów z trzeciej grupy stanowi także selektywna dystrybucja.

Produkt luksusowy musi być wykonany tak, by służył przez długi czas, a w razie awarii jak najszybciej można było mu przywrócić pełną sprawność. Hasłem znanej z luksusowych dodatków marki Hermes jest: „Luksusem jest to, co można naprawić”.

Przeciwieństwo pospolitości

Najważniejsze składowe produktu, dzięki którym można o nim mówić, że jest luksusowy, to: marka, projekt, materiały, z których został wykonany, jakość, cykl produkcyjny. Jednym z najważniejszych elementów decydujących o tym, czy okulary są luksusowe, jest design. Ważny jest styl, najwyższa jakość, zaawansowane technologicznie elementy oraz prestiżowe materiały. Dla najbogatszych klientów liczy się ręczne wykonanie, z pietyzmem i dbałością o detale, które sprawiają, że okulary są małym dziełem sztuki. Klient dobiera oprawę do swojej osobowości i stylu życia. Miała rację Coco Chanel, twierdząc, że luksus jest przeciwieństwem pospolitości. Luksusowe okulary mają zapewnić swym właścicielom rozpoznawalność, do jakiej grupy społecznej należą, powinny przyciągać uwagę, w myśl zasady, że liczy się pierwsze wrażenie, a okulary jak mało która rzecz idealnie się do tego nadają.

Obiekty pożądania

Przy wyborze produktów bogaci Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na ich jakość. To właśnie ta cecha jest najczęściej wskazywana (93%) przez respondentów raportu KPMG. Zaraz za nią znalazł się wygląd bądź ciekawy design. Duży potencjał nabywczy i doświadczenie bogatych klientów sprawiają, że są bardzo wymagający i oczekują indywidualnego podejścia i niepowtarzalności produktów, które kupują. Są gotowi zapłacić znacznie więcej, by mieć pewność, że produkty idealnie spełniają ich potrzeby. Rosnący rynek dóbr luksusowych kreuje wymagania i wciąż podnosi poprzeczkę dla producentów. Klienci z najbardziej zasobnym portfelem są bardzo dobrze wyedukowani i oczekują najwyższej, eksperckiej jakości obsługi. Wybierają marki, które dają im doświadczenie zakupowe nieodbiegające od światowych standardów. Głównymi kryteriami wyboru produktów luksusowych są: relacja jakości do ceny, prestiż danej grupy produktów oraz ich rozpoznawalność.

Jak wynika z raportu KPMG, coraz częściej liczy się również to, jak powstał dany wyrób (ręczna produkcja, patenty wytwórcze), jego pochodzenie (tradycja i specjalizacja, fair trade) oraz unikalność wzornicza. Klienci chcą mieć dostęp do designu na światowym poziomie i móc w Polsce kupić produkty zarówno zaprojektowane lokalnie, jak i te, które znaleźliby w butikach np. w Mediolanie czy w Paryżu. Niedostępność czy też limitowane serie również stanowią jedne z atrakcyjnych czynników zachęcających do zakupu. Na najpopularniejsze modele słynnych marek czeka się nawet kilka lat, a to produkty z grupy cenowej, którą zainteresowanie wzrasta najszybciej, przewyższając ogólną dynamikę. Luksusowy przedmiot to symbol ludzi sukcesu, w dobrym tego słowa znaczeniu. Zamożni klienci poszukują przede wszystkim unikatowych produktów, najwyższej jakości, dopasowanych do swoich potrzeb.

Tekst: Anna Leńska

 


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy