Wychodząc naprzeciw coraz większym wymaganiom wzrokowym, powinniśmy stanąć na wysokości zadania i zawsze proponować swoim klientom najlepsze rozwiązania korekcji ich wzroku. Kierowcy to wyjątkowa grupa klientów. Ich korekcja okularowa powinna sprostać wielu wyzwaniom.
Podczas jazdy samochodem warunki pogodowe ciągle się zmieniają – od oślepiającego słońca przez gęstą mgłę, deszcz, aż po ciemną noc z nadjeżdżającymi autami z naprzeciwka. Poza czynnikami zewnętrznymi w czasie jazdy oczy intensywnie pracują, patrząc na drogę, deskę rozdzielczą, lusterka, pobocze, nawigację czy komputer pokładowy. Idealna korekcja okularowa dla kierowców powinna zapewnić maksymalną ochronę przed niesprzyjającymi warunkami i zapewnić widzenie w każdej odległości.
Jakie rozwiązanie zaproponować klientom?
Po pierwsze: antyrefleks.
Jazda samochodem niezależnie od pory dnia czy roku powinna być przyjemna i bezpieczna. Dlatego powłoka antyrefleksyjna dedykowana kierowcom powinna skutecznie niwelować odbicia światła, które podczas jazdy tworzy:
- mocne światło od nadjeżdżających z naprzeciwka samochodów,
- rozproszone światło od ulicznych latarni,
- odbijające się światło od mokrego asfaltu,
- światło odbijające się od śniegu.
Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom najlepszych marek producentów szkieł okularowych można o tych problemach po prostu zapomnieć. Powłoki antyrefleksyjne przeznaczone dla kierowców tłumią światło o długości fali w zakresie 400–450 nm, które jest uznawane za jedną z głównych przyczyn oślepienia kierowców. Jest ono częścią widma niebieskiego, które tworzą reflektory:
- ksenonowe,
- ledowe.
Po drugie: soczewki fotochromowe i barwione.
Oferta soczewek fotochromowych i barwionych uzupełnia się wzajemnie. Dając klientowi możliwość wyboru pomiędzy trwałym zabarwieniem szkieł okularowych a soczewkami reagującymi na światło ultrafioletowe, jeszcze lepiej dopasujemy się do jego wymagań. Soczewki fotochromowe mają tę przewagę nad soczewkami barwionymi, że dostosują stopień zaciemnienia do aktualnego nasłonecznienia. W nocy lub wieczorem są zupełnie (prawie zupełnie) bezbarwne. Dzięki nim kierowca może założyć jedną parę okularów i niezależnie od pory dnia prowadzić samochód. Przewagą soczewek zabarwionych na stałe jest lepsza ochrona przed intensywnym światłem.
Dobre soczewki fotochromowe dla kierowców powinny:
- szybko reagować na zmiany oświetlenia: ściemnienie następuje w ciągu 15–30 sekund; w zacienionych miejscach całkowicie rozjaśniają się po 5–10 minutach,
- zapewniać 100% ochrony przed promieniami UV;
- być niemal bezbarwne w pomieszczeniach i nocy: dzięki temu można ich bezpiecznie używać na bardzo długich trasach.
Po trzecie: soczewki progresywne
Klientom, którzy potrzebują korekcji zarówno do dali, jak i bliży, obowiązkowo proponujemy okulary progresywne. Doświadczeni kierowcy na pewno docenią komfort ostrego widzenia w momencie spojrzenia na drogę, w lusterko, na deskę rozdzielczą lub nawigację. Okulary progresywne, które spełniają wymagania osób prowadzących pojazdy, powinny:
- zapewnić przejrzyste i wyraźne widzenie dali, bliży i odległości pośrednich;
- zapewnić szerokie pole widzenia na każdą odległość;
- ograniczyć poziomy ruch głowy;
- umożliwić kierowanie pojazdu w komfortowej pozycji;
- zapewnić bezpieczną i przyjemną jazdę.
Wysokiej jakości okulary progresywne dla kierowców sprawdzą się nie tylko w trasie, ale także w codziennej w pracy czy w sporcie. To uniwersalne rozwiązanie dla każdej osoby po 40. roku życia. Dlatego rozmawiając z klientem, mocno musimy zaakcentować korzyści, które płyną z używania markowego produktu.
Po czwarte: wytrzymałość i trwałość soczewek okularowych.
Chcemy, żeby jazda samochodem naszych klientów była bezproblemowa, a komfort widzenia był dobry przez jak najdłuższy czas użytkowania okularów. Soczewki okularowe profesjonalnych marek powinny:
- wykazywać się twardością i wytrzymałością, dzięki czemu będą bardziej odporne na zarysowania (np. powłoka DuraVision® jest twardsza o 35% od wcześniejszych modeli soczewek mineralnych);
- powłoki antyrefleksyjne powinny mieć jak najmniejsze odbicie szczątkowe, dzięki czemu do oczu dociera mniej światła odbitego;
- mieć właściwości antystatyczne: mniejsze nagromadzenie energii elektrostatycznej redukuje ilość kurzu i zabrudzeń na soczewce, co pozwala na dłuższą, komfortową jazdę;
- mieć właściwości oleofobowe i hydrostatyczne (śliska powierzchnia powłoki): odpowiednie nachylenie zwilżania wody sprawia, że krople wody i nie utrzymują się na soczewce; czyszczenie jest szybsze i łatwiejsze.
Jakie znaczenie dla naszego widzenia ma wielkość i kształt oprawek?
Wielkość i kształt oprawek wpływają bezpośrednio na to, ile kierowca widzi, prowadząc samochód, i jaką pozycję przyjmuje podczas jazdy. Prawidłowo dopasowane oprawki zapewnią szerokie pole widzenia, nie będą ograniczać spojrzenia w bok, będzie widać więcej szczegółów podczas jazdy. Wbrew pozorom dobrze dobrane oprawy okularowe mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróży.
Wybierając oprawki do jazdy samochodem, pamiętaj, żeby zwrócić klientowi uwagę na:
- odpowiednią szerokość i wysokość oprawy, dostosowaną do mocy i rodzaju szkieł okularowych, które wstawisz klientowi;
- lekkość oprawy – zbyt ciężka może powodować dyskomfort podczas jazdy, przez co kierowcy zmieniają pozycję głowy i nienaturalnie pochylają się;
- uważaj na szerokość zausznika – zbyt szeroki powoduje powstanie tak zwanego martwego pola, czyli przestrzeni, która jest dla kierowcy niewidoczna.
Proponując klientowi soczewki okularowe dedykowane dla kierowców, masz zawsze wybór związany z jakością. Twój rozmówca musi doskonale rozumieć, jakie korzyści niosą ze sobą profesjonalne, markowe produkty. Nasz język, słowa i sposób mówienia powinny być zrozumiałe, dzięki czemu klient przekona się, że cena markowego produktu jest warta bezpieczeństwa i wygody, które zagwarantują mu dobrze dobrane okulary. Jakość zawsze przyciąga kolejne, zadowolone i przekonane do zakupów osoby.
Barbara Pakuła – optometrystka, twórca portalu Ćwiczę Oko, autorka książek, szkoleniowiec. Spotkacie ją w Suwałkach, w gabinecie salonu Visus Optyk.