Okulary dla dzieci i młodzieży

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  

Wady wzroku dotykają coraz więcej osób i w coraz młodszym wieku. Salony optyczne powinny wychodzić ze swoją ofertą naprzeciw potrzebom najmłodszych klientów.

Jak zatem przygotować atrakcyjną ofertę dedykowaną najmłodszym klientom, tak, by spełniła oczekiwania zarówno dzieci i młodzieży (w podążaniu za najnowszymi trendami), jak i ich rodziców (w zakresie bezpieczeństwa i użyteczności)?

Epidemia krótkowzroczności

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że już za kilka lat aż 70 proc. populacji będzie wymagało korekty wzroku. Choć wady wzroku dotyczą całości społeczeństwa, w związku z rozwojem nowych technologii oraz zwiększonym dostępem do nowoczesnych, elektronicznych narzędzi komunikacji, problem ten w coraz większym stopniu dotyczy dzieci i młodzieży.
Najważniejszym powodem rosnącej liczby młodych osób z wadami wzroku jest zmiana sposobu spędzania czasu wolnego przez tę grupę wiekową – zamiast podwórkowych zabaw obecnie najpopularniejszą formą aktywności pozalekcyjnych jest korzystanie ze smartfonów, tabletów i komputerów (dane wskazują, że obecnie już ponad 60 proc. dzieci do szóstego roku życia korzysta z tego typu urządzeń). W efekcie, jak alarmują okuliści, mówić możemy o epidemii krótkowzroczności wśród najmłodszych. Prócz wad refrakcji (obok krótkowzroczności w tym obszarze wymienić możemy także często występujące u dzieci i młodzieży nadwzroczność, astygmatyzm oraz różnowzroczność) do najczęstszych zaburzeń okulistycznych występujących u tej grupy wiekowej należą zez jednostronny i naprzemienny.
Podczas wizyt rodziców w salonie optycznym warto zwracać im uwagę na fakt, iż im wcześniej wada wzroku jest wykryta, tym większa szansa na jej wyleczenie. Nieleczone wady mają tendencję do pogłębiania się, co może negatywnie wpływać na jakość życia dziecka w przyszłości.

Między trendem a funkcjonalnością

O ile na młodsze dzieci w zakresie decyzji zakupowych największy wpływ mają rodzice, o tyle wśród nastolatków kluczową rolę opiniotwórczą odgrywa grupa rówieśnicza, gdzie liczy się posiadanie oryginalnych produktów lub gadżetów określonych marek. Oferta salonu optycznego winna uwzględniać te czynniki, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zarówno rodziców, jak i dzieci.
W przypadku okularów dla najmłodszych istotne jest, by w ofercie znalazły się produkty trwałe, lekkie oraz bezpieczne. Charakteryzują je plastikowe szkła oraz oprawki wykonane z bardzo wytrzymałego tworzywa sztucznego o szczególnej elastyczności. Ze względu na dużą naturalną żywotność i ruchliwość każdego dziecka niezbędne jest, by dzięki trwałości zastosowanych materiałów zminimalizować szansę pęknięcia lub złamania oprawek czy soczewki w czasie zabawy. Służy temu także eliminacja z konstrukcji okularów wszelkich zawiasów oraz śrubek oraz stosowanie zauszników w postaci sznurków lub gumek, dzięki którym okulary są optymalnie dopasowane do kształtu głowy dziecka. W przypadku najmłodszych najlepiej sprawdzają się oprawy w żywych, tęczowych kolorach. Ponieważ decyzja o konieczności noszenia okularów dla wielu dzieci stanowi spore przeżycie emocjonalne, warto dać im możliwość wpływu na ich wygląd, posiadając w ofercie salonu paletę wzorów oraz kolorów opraw dziecięcych.
W przypadku młodzieży prawie zawsze najważniejsze jest, by marka okularów była rozpoznawalna – o ile to możliwe, warto, by w ofercie salonu znalazły się oprawy dedykowane tej grupie wiekowej, których producentem są znane światowe firmy (szczególnie modowe). Warto także zaopatrzyć salon w akcesoria i gadżety nawiązujące do popularnych wśród najmłodszych filmów oraz seriali telewizyjnych.

Przyciągnąć klienta gwarancją

Świetnym sposobem na zatrzymanie najmłodszych klientów jest oferowanie długiego okresu gwarancji na okulary.
Ze względu na szybko zmieniającą się fizjonomię u najmłodszych klientów (podobnie jak wzrost, dynamicznie zmienia się także dziecięcy układ wzrokowy) niezbędne jest regularna wymiana okularów na nowe. Dlatego dbałość o bogaty asortyment produktów dla dzieci i młodzieży gwarantuje ich zadowolenie oraz determinuje chęć powrotu do danego salonu, gdy tylko pojawi się potrzeba posiadania nowych okularów.

 

Tekst: Beata Pałac


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
  •  

Polecamy