Networking czyli droga do sukcesu dzięki sieci kontaktów

    Coraz bardziej popularny w dobie cyfryzacji życia networking jest świetnym sposobem na ułatwienie sobie życia przede wszystkim biznesowego, ale i prywatnego.

    Krótko mówiąc, jest to świadome budowanie szerokiej sieci kontaktów zawodowych poprzez długotrwałe relacje, których celem jest m.in. wzajemna pomoc, wymiana informacji i transfer wiedzy. Jakie są zasady skutecznego networkingu i czy może się on przydać także w prowadzeniu salonu optycznego?

    Krótka odpowiedź na tak zadane pytanie brzmi: tak. Jak w każdej branży, także i w prowadzeniu salonu optycznego niezwykle istotne jest budowanie relacji, które w przyszłości będą procentować w postaci zwiększonych obrotów. Jednak sztuka efektywnego pozyskiwania osób do swojej sieci kontaktów nie jest prosta. Warto znać jej zasady, ponieważ ich złamanie może skutkować co najmniej stratą zawodowych możliwości. Należy bowiem pamiętać, że networking służy przede wszystkim budowaniu autorytetu danej osoby jako wiarygodnej w zakresie uprawianego zawodu, w związku z czym często efektem networkingu jest polecenie konkretnego profesjonalisty jako godnego zaufania w zakresie realizacji określonego zlecenia. Co więcej, w sytuacji, kiedy w naszym życiu zawodowym musimy podjąć ważną decyzję i poszukujemy konkretnych rozwiązań, najbezpieczniej zwrócić się właśnie do kogoś znajomego, którego wskazówki będą dla nas dużo bardziej wiarygodne, niż suche porady znalezione w poradnikach. Warto uczyć się na własnych błędach, ale jeszcze lepiej ich unikać, dzięki doświadczeniu i wiedzy innych.

    Stwarzaj okazje

    Warto pracować przede wszystkim nad budowaniem relacji z osobami, z którymi mamy do czynienia na co dzień: czy to w pracy, czy podczas uprawiania hobby, na wakacjach czy imprezach. Wszędzie warto mieć ze sobą wizytówki, które, wręczane przy okazji niezobowiązującej rozmowy, mogą stać się podstawą do zapamiętania naszej osoby i zidentyfikowania jej z salonem optycznym, w którym pracujemy, czy który prowadzimy. Kluczem do networkingu są dobre relacje z jak największą ilością osób, w tym z naszymi konkurentami. Pozytywny wizerunek, jeśli uda nam się go wytworzyć, ma bowiem bezpośrednie przełożenie na wyniki finansowe firmy. W dobie olbrzymiej konkurencyjności oraz powszechności dostępu do wszelkiego rodzaju usług, problemem często jest znalezienie miejsca, które odpowiadałoby naszym wymaganiom. W tej sytuacji system poleceń, funkcjonujący poprzez osoby znające się nawzajem, działa jak najlepsza zachęta.

    Poszerzaj zasięg

    Bardzo dobrą okazją do nawiązywania nowych relacji są branżowe eventy, szkolenia, prelekcje czy targi branżowe związane z optyką, które gromadzą nie tylko pracowników, ale i klientów branży. Poprzez osoby, które już znajdują się w naszej sieci kontaktów możemy też poszukiwać innych osób, które operują w podobnym obszarze zawodowym. Pomocne w tym mogą być osoby, z dużą liczbą kontaktów, które możemy poprosić o przedstawienie nowym osobom znajdującym się w kręgu naszego zainteresowania. Przy budowaniu sieci kontaktów niezwykle ważna jest bowiem aktywność – warto inwestować czas i wysiłek w wyszukiwanie wydarzeń, w czasie których będziemy mieć okazję do nawiązania nowych relacji czy podtrzymania już istniejących. Nie należy przy tym ograniczać się wyłącznie do osób z branży, w której działamy. Wszak każdy przedsiębiorca potrzebuje do prowadzenia działalności wiedzy z zakresu wielu dziedzin (księgowość, marketing, zarządzanie, prawo i in.). On sam również może być w swojej dziedzinie pomocy dla kogoś innego. Networking polega właśnie na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem w imię dobrej znajomości. Warto podkreślić, że wzajemna pomoc oparta jest na zaufaniu, a nie kontrakcie czy umowie. W związku z tym uważa się, że wiele zawartych transakcji czy działań biznesowych wynika właśnie z kontaktów networkingowych, a koszty tych działań są dzięki temu dużo niższe, niż uzyskane klasycznymi sposobami. Przykładami mogą być: polecenie kogoś do pracy (brak kosztów publikacji ogłoszenia), pozyskanie klienta czy kontraktu na zamówienie produktu (zysk bez kosztów reklamy), system poleceń naszych usług (działania z zakresu PR i reklamy). Czasem drobna przysługa czy posiadanie osoby znajomej, dysponującej konkretną wiedzą, może stać się kluczowym sposobem rozwiązania poważnego problemu.

    Bądź aktywny w sieci

    Media społecznościowe to dziś powszechny sposób poszukiwania pracy, ale i budowania wizerunku firmy (ang. employer branding) jak również podtrzymywania kontaktu z klientami. Dlatego istotnym jest, by wykazywać w ich ramach postawę aktywną, rozumianą jako angażowanie się w tworzenie grup dyskusyjnych, nowych wątków na forum czy wyszukiwanie poprzez osoby trzecie nowych kontaktów. Warto reagować na prośby innych użytkowników z naszej sieci, być pierwszym do pomocy. Posługując się nomenklaturą z zakresu negocjacji, jest to bowiem zawsze sytuacja typu „win-win”, czyli każda ze stron zyskuje (np. nowe doświadczenia czy znajomości).

    Dbaj o relacje

    Networking nie polega na zdobywaniu jak największej ilości wirtualnych kontaktów. Aby te procentowały w przyszłości, należy o nie dbać poprzez utrzymywanie więzi. Bardziej korzystne jest posiadanie mniejszej ilości kontaktów, na które na pewno możemy liczyć, niż setki nieznających nas de facto „znajomych”. Istotą networkingu jest systematyczność i długofalowość. Relacje można podtrzymywać na wiele sposobów. Najpopularniejsze sposoby to każdorazowy kontakt podsumowujący po spotkaniach (tzw. follow up), przesyłanie newslettera firmowego z salonu optycznego dotyczącego bieżących ofert i osiągnięć czy okazjonalnych informatorów o bieżących wydarzeniach branżowych.

    Daj się zapamiętać

    Kluczem do sukcesu jest bycie rozpoznawalnym przez osoby, które chcemy posiadać w swojej sieci kontaktów. By osiągnąć ten cel, warto mieć przygotowany tzw. elevator’s speach – maksymalnie 60-sekundową miniprezentację naszej osoby. Warto ją prezentować podczas wszelkiego rodzaju wydarzeń, w których bierzemy udział. Nie czekajmy, aż ktoś zwróci na nas uwagę – warto inicjować kontakty samodzielnie, rozpoczynać rozmowę, podejmować wątek w dyskusji toczonej w szerszym gronie czy wychodzić z inicjatywą w poznawaniu nowych osób. Wartość dodaną stanowi zawsze umiejętność słuchania i szybkiego identyfikowania potrzeb rozmówców. Warto wykazać szczere zainteresowanie drugą osobą, nie powielać sztampowych pytań i odpowiedzi, lecz dostosowywać je do danej sytuacji. Wtedy możemy mieć pewność, że kontakt zostanie nawiązany. Nie można zapominać, że to właśnie kontakty osobiste są przez wiele osób przedkładane nad te wirtualne, dlatego też zawsze warto wykorzystywać okazję do poznania nowych osób. Pamiętajmy, że aby coś uzyskać, musimy dać też coś od siebie.

    Ucz się od najlepszych

    Zawsze warto poznawać szczegóły drogi do sukcesu tych, którym się udało. Dzięki temu możemy uniknąć błędów, które popełnili inni. W tym celu należy czytać biografie i porady znanych autorytetów, a także pytać o dobre rady znajomych, którzy osiągnęli sukces zawodowy. Wszystkie te informacje pozwalają budować świadomość biznesową, a jednocześnie są znakomitym punktem wyjścia do rozmowy.

    Networking jest niezwykle istotnym narzędziem biznesowym, w które niewątpliwie warto inwestować. Sieć kontaktów będzie procentować jednak jedynie wtedy, gdy podejdziemy do sprawy profesjonalnie i w pełni świadomie będziemy budować nasze relacje. Tylko wtedy networking może stać się skuteczną metodą uzyskania przewagi konkurencyjnej.

    Beata Pałac

    Polecamy