Moda odbita w szkłach okularów

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Okulary, jako ważny element wizerunku człowieka podlegają modzie podobnie jak wszystkie inne fragmenty ubioru.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Stanowią one zawsze istotną część kolekcji tworzonych przez wielkich projektantów mody i to, w jakich okularach pojawiają się na wybiegu modelki wpływa na to, jakie oprawy okularowe znaleźć możemy potem w salonach optycznych. Zapraszamy na krótki przegląd bieżących trendów obowiązujących w zakresie opraw okularowych.

Obserwatorzy świata mody są zgodni, że od kilku sezonów panuje moda na okulary o dużych rozmiarach nawiązująca do klimatu hipisowskiej nonszalancji. – Już w zeszłym roku zimą na pokazach mody dotyczących sezonu wiosna–lato 2015 projektanci pokazywali na wybiegach akcesoria i dodatki, które będą modne w nadchodzących sezonach. Bardzo mocno zarysował się wówczas styl retro, powrót do klasyki lat 70., krojów i fasonów modnych w tamtej dekadzie – zwraca uwagę Kamila Mikołajczyk, osobista stylistka, personal shopper, właścicielka Porta Kal Personal Style & Shopping. Mimo iż w zakresie opraw okularowych wciąż dominuje tak zwany trend „na kujona”, w porównaniu do sezonu ubiegłego da się zauważyć pewną zmianę. – Rok temu stawialiśmy tylko na oprawy kątowe, o kanciastym kształcie, natomiast w tym sezonie nowością – która oczywiście jest tylko powrotem do tego, co już było przed laty – jest moda na kształt okrągły, który niegdyś spopularyzował John Lennon. Wciąż jednak okulary mają być duże, wręcz przeskalowane i ciężkie optycznie – mówi Tatiana Szczęch stylistka, właścicielka Centrum Kreowania Wizerunku SYNERGIA. Nawiązanie w kolekcjach wiosna–lato do „szalonych” lat 70 charakteryzujących się nasyconymi kolorami, etnicznymi elementami i stylistycznym eklektyzmem odzwierciedlają również trendy okularowe. – Jedynym z silnych trendów sezonu są wodne inspiracje, dlatego oprawki w morskim kolorze znajdują się na liście najbardziej pożądanych wzorów. Mocny kolor łączony z przezroczystością to kolejny silna tendencja. Inny styl, który można zaobserwować to styl militarny obecny m.in. u Calvina Kleina. Zdecydowaną nowością i dopiero powoli rozwijającym się trendem są okulary wykonane z lekkiego drewna – podsumowuje GOShA Kusper, jedna z pierwszych w Polsce personal shopper, stylistka.

Światowe trendy modowe

Duże domy mody oraz tworzone przez nie kolekcje od lat wpływają bezpośrednio na trendy okularowe. W czasie międzynarodowych pokazów mody akcesoria i dodatki stanowią nieodłączną część prezentowanych zestawów dopełniając całości wizerunku modelki czy modela. – Producenci oprawek okularowych muszą na te trendy odpowiednio szybko reagować. Duże kampanie reklamowe, ukazujące się w prasie modowej, na billboardach i w serwisach internetowych docierają do milionów ludzi. To, co pokazuje się na wybiegach, szybko przekazywane jest do masowej świadomości i tworzy się popyt. Producenci chcący utrzymać się na rynku i rozwijać, muszą za tym nadążyć – zaznacza Kamila Mikołajczyk. Warto o tym pamiętać i na bieżąco odpowiadać na zapotrzebowania klientów w tym względzie, tak, by pozostać konkurencyjnym na rynku, zwłaszcza w obliczu faktu, iż duże sieciowe sklepy z odzieżą oferują w swoich kolekcjach także okulary inspirowane najnowszymi trendami w modzie. Jest to o tyle ważne, iż w ostatnich latach możemy mówić o swoistej modzie na noszenie okularów, których wyrazisty kształt stał się dziś symbolem osób, które podążają za obowiązującymi trendami w modzie. – Okulary podbiły cały rynek modowy, stając się nieodłącznym elementem większości pokazów. To właśnie dzięki pokazom wielkich projektantów noszenie okularów jest obecnie tak pożądane. Doszło nawet do tego, że osoby, które nosić ich nie muszą – decydują się na oprawy ze szkłami bez mocy korekcyjnej. Okulary zostały wypromowane na wybiegach jako jeden z podstawowych dodatków, może nie dosłownie biżuteryjnych, ale na pewno takich, bez których nie wyobrażamy sobie osoby, która wie, co w modowej trawie piszczy. Co więcej, noszący okulary nie posiadają już tylko jednej pary, a kilka, by móc odpowiednio dobierać je do tworzonych przez siebie stylizacji – wyjaśnia Tatiana Szczęch.

Teraz Polska!

Także i polscy projektanci mają swój udział w kreowaniu trendów modowych się na rynku europejskim i ich pomysły są inspiracjami do kreowania wyglądu oprawek w Polsce i w Europie. – Polska marka Massada jest znana i odnosi sukcesy na całym świecie. O ich modelach mówi się, że to klasyka z nutą retro i szczyptą awangardy. Inspiracją dla projektantów Massady są okulary lat 30. i 40. Podoba mi się, że ich nazwy nierzadko nawiązują do klasyki kina, jak na przykład Solaris czy Metropolis, bo tym samym podkreślają, jak ważną rolę w naszym życiu odgrywa kultura. Okulary Massady to zdecydowanie obiekt pożądania dla fanów dobrego dizajnu – mówi Tatiana Szczęch. Polski rynek mody okularowej na tle rynku europejskiego wydaje się słabo rozwinięty, ale styliści są zgodni, że tendencja jest wzrostowa i popyt na okulary będzie się sukcesywnie zwiększał. – Zdecydowanie jesteśmy rosnącym rynkiem na tle innych rozwijających się krajów europejskich. Marki takie jak Massada kreują trendy nie tylko na skalę polską, ale i europejską. Dla Polaków zakup kilku par okularów korekcyjnych to wciąż luksus, w porównaniu do możliwości mieszkańców zachodnich krajów. Widoczny jest jednak znaczący wzrost w zapotrzebowaniu i popycie na modne okulary – podkreśla GOShA Kusper.

Wiosenno-letnie must have

Sezon letni sprzyja zwiększeniu poziomu sprzedaży w salonach optycznych, ponieważ pojawia się popyt na okulary przeciwsłoneczne. Dlatego warto zaopatrzyć obiekt w najnowsze i najmodniejsze aktualnie modele opraw. Na co zwrócić szczególną uwagę? Odpowiada Tatiana Szczęch. – Największą nowością jest zaadaptowanie klasycznych przeciwsłonecznych okularów typu Aviator jako okularów korekcyjnych. By być modnym, warto umożliwić klientom dobór do nich szkieł kolorowych, cieniowanych, czy dających efekt ombre (stopniowego rozjaśniania). Warto umożliwić szerszy wybór towaru klientom, którzy posiadają swój wyraźny, indywidualny styl i nie boją się eksperymentować. – Popularny w zbliżającym się sezonie będzie styl futurystyczny rodem z lat 60. W ubraniach tworzonych w ramach tego stylu liczy się geometryczna konstrukcja i kolor, wszystko nawiązujące do stylu słynnej Twiggy czy załogi „Star Treka”. Wiele domów modowych lansuje w kolekcjach trapezowe sukienki, połyskujące kombinezony, wysokie czy lakierowane kozaki – do takiego zestawu idealnie pasują poliestrowe daszki oraz okulary rodem z filmu science fiction – zwraca uwagę Kamila Mikołajczyk.

Odpowiedni dobór asortymentu w salonie optycznym odpowiadający na aktualnie obowiązujące trendy w modzie powoduje, że klienci chętniej korzystają w lecie nie tylko z zakupu okularów słonecznych, ale są bardziej skłonni zdecydować się także na nadprogramowy zakup nowych, modnych oprawek do swoich szkieł korekcyjnych bądź wybór okularów bez korekcji, traktując je jako element stylizacji. Dlatego warto śledzić najnowsze trendy modowe. Mimo że Polska wydaje się daleko od głównego nurtu świata mody proces globalizacji sprawia, że lansowane przez największych projektantów style są przedmiotem pożądania i przeciętnego Kowalskiego. – To właśnie wielkie domy mody wpływają na trendy w okularach, to z wybiegów w lekko zmodyfikowanej wersji prezentowane przez Pradę ,Gucci czy Calvina Klein’a fasony i kolory okularów znajdują odzwierciedlenie w wyborach klientów – podsumowuje GOShA Kusper.

Beata Pałac

 


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy