Meble i oświetlenie w salonie optycznym

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Kreowanie przestrzeni handlowej zwane przez profesjonalistów Visual Merchandisingiem to jeden z najszybciej rozwijających się obecnie narzędzi marketingowych.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Jak pokazują badania, odpowiednio dobrane wyposażenie wnętrza salonu optycznego w tym wzięcie pod uwagę reguł tzw. marketingu światła ma bezpośredni wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Przemyślany dobór mebli oraz trafny dobór źródeł światła ma również decydujący wpływ na atrakcyjność prezentowanego towaru.

W jaki sposób elementy wyposażenia wnętrz wpływają na wizerunek salonu optycznego oraz w jaki sposób uatrakcyjnić można wnętrza, by zachęcały klientów do zakupów? Teoria Visual Merchandising opiera się na założeniu, że na decyzje konsumentów w zakresie tego, czy zakupów dokonać powinni właśnie w naszym salonie wpływ ma nie tylko bogactwo i różnorodność oferowanych produktów, ale i sposób ich prezentacji oraz aranżacja przestrzeni sprzedażowej. – Jest to zespół działań wywołujących wrażenia wizualne u klienta. Można go podzielić na zewnętrzny, które obejmuje architekturę budynku w którym sklep się znajduje, elewację, kolory, logo, symbole graficzne (zewnętrzna komunikację POS), wystawę sklepową połączoną z odpowiednią aranżacją produktów lub wewnętrzny merchandising obejmujący ułożenie produktów, komunikację POS, oświetlenie, muzykę i zapach – wyjaśnia dr Markiem Borowiński, specjalista od Visual Merchandisingu, właściciel firmy MarekBorowinski.com.

Przemyślana koncepcja

Rola mebli oraz oświetlenia w salonie optycznym poprzez wybór określonego stylu i poetyki pozwala nie tylko na usytuowanie go w określonym segmencie rynku ale sprawia też, że oferta dociera do założonej w strategii sprzedaży grupy klientów. Jeśli chodzi o wyposażenie salonu optycznego możemy mówić o kilku kluczowych elementach. – Najważniejszym aspektem wyposażenia wnętrz salonu optycznego są odpowiednie ekspozytory, prezentujące okulary, które powinny być w „zasięgu ręki” klienta, więc powinny się zaczynać minimum na metrze licząc od podłogi i kończyć się maksymalnie na 180 cm – mówi Katarzyna Mydlak Head Manager FOVI Studio specjalizującego się w szkoleniach z zakresu Visual Merchandising. Równie istotne są lustra, pozwalające na weryfikację wyglądu klienta po wybraniu określonych oprawek i szkieł. – Planując rozkład luster w salonie warto zwrócić uwagę czy kupujący ma szansę obejrzeć w nich całą swoją sylwetkę, a nie tylko twarz  oraz czy ma wystarczającą ilość miejsca, aby odsunąć się nieco od lustra i komfortowo ocenić swój wygląd w nowych okularach – doradza mgr inż. arch. Adela Antoniewicz właścicielka biura projektowego adell design ARCHITEKCI współpracująca z serwisem sztuka-architektury.pl. Dużą rolę w salonie optycznym odrywa także miejsce obsługi klienta – W salonach powinny się znajdować odpowiednio zaaranżowane miejsca do siedzenia (z reguły  w salonach optycznych tego brakuje), gdzie zachęcamy klienta do dłuższego przebywania i wybrania odpowiedniego dla siebie produktu bez pośpiechu i z możliwością konsultacji ze specjalistą – zwraca uwagę Katarzyna Mydlak. Stworzenie kącika obsługi klienta to szansa na wykreowanie atmosfery zaufania i dyskretnej zachęty do zakupu – Elegancka, zachęcająca, zapraszająca lada to także jeden z ważnych elementów wyposażenia wnętrza. Powinna być wykonana z materiałów dobrej jakości, ławozmywalnych (pokryta szkłem lub lakierowana) i odporna na uderzenia, agresywne środki czystości i  zadrapania. Fotele dla klientów powinny być wygodne, ergonomiczne i komfortowe, przywodzące na myśl siedziska używane w domu – radzi architekt Adela Antoniewicz. Skupiając się na tworzeniu wizerunku salonu optycznego warto mieć na uwadze, że głównym i podstawowym celem powinno być zwrócenie uwagi klienta na nasz obiekt (w dalszej części tego procesu możemy mówić o zatrzymaniu klienta, a następnie wciągnięciu go do środka). Wszystko po to, aby w konsekwencji tego zachowania dokonał zakupu produktów w naszym salonie. – Niezwykle istotną rolę odgrywa w tym procesie witryna. Dobra wystawa salonu optycznego powinna zaskakiwać, oczarowywać swoim pomysłem, być czymś nowym i niezwykłym. Może być to coś poruszającego, co jest ekspresyjne w wyrazie i poprzez to przykuwa wzrok klienta. Wystawa to pewien rodzaj pozytywnej kreacji, która spotyka się na styku, sztuki, designu i sprzedaży w odbiorze klienta – wyjaśnia dr Marek Borowiński.

Na co zwracać uwagę?

Specjaliści podkreślają przede wszystkim znaczenie spójności pomysłu na wnętrze salonu z oferowanymi produktami jak i grupą docelową klientów, do których pragniemy dotrzeć – Jeśli pokazujemy nowoczesne designerskie rozwiązania optyczne – salon powinien również pokazywać nowoczesne, designerskie rozwiązania meblowe. Jeśli chcemy aby nasz wizerunek salonu optycznego był ogólnodostępny wtedy można zastosować klasyczne meble o neutralnym kolorze i minimalistycznej formie – najczęściej wybierany kolor takich mebli  to biały – wyjaśnia Katarzyna Mydlak. O znaczeniu koloru w Visual Merchandisingu sporo wie Marek Borowinski, autor witryny www.psychologiakoloru.pl – Kolor jest systemem jasnej komunikacji — świadomie i odpowiednio zastosowany, podnosi sprzedaż danego produktu czy też usługi. Ma również znaczenie w aranżacji salonów optycznych, może działać zachęcająco lub zniechęcająco. Kolor to również emocje, których nośnikami są produkty. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu kolorów jedne produkty kupujemy częściej, a inne rzadziej. Kolor jest najtańszym i najprostszym sposobem, aby stworzyć ciekawą ekspozycję i aranżację w salonie. Uważa się często, że dobrze dobrany kolor odpowiada za sporą część sukcesu sprzedaży – zaznacza. ­Zastanawiając się nad projektem wnętrza warto na wstępie zanalizować grupę klientów, do których pragniemy dotrzeć z naszym produktem – To z kolei ściśle związane jest z miejscem, w którym znajduje się salon optyczny. Do innych klientów skierujemy ofertę, jeśli nasz salon mieści się w tłocznym centrum handlowym (wówczas liczyć możemy na wielu przypadkowych klientów, którzy nie mają wiele czasu na dobór okularów), a innych gdy nasz salon zlokalizowany jest przy przychodni lekarskie (prawdopodobnie więcej starszych osób wśród klientów). Meble i oświetlenie nie mogą być przypadkowo dobrane i należy brać pod uwagę wymienione czynniki – podkreśla mgr inż. arch. Adela Antoniewicz.

Rola światła

Eksperci są zgodni co do tego, że światło ma nie tylko ułatwiać poruszanie się po salonie optycznym, wspomagać wybór odpowiednich oprawek okularowych, ale również umożliwiać weryfikację dobranych szkieł. Oświetlenie ma zatem znaczenie kluczowe w całym procesie sprzedaży i jego zadaniem jest aktywnie go wspomagać. – Jest to szczególnie ważne ponieważ filtrujemy salon optyczny przede wszystkim za pomocą zmysłu wzroku, co stanowi 80% całej percepcji. Oświetlenie towarzyszy nam od samego wejścia, począwszy od wystawy, poprzez wnętrze sklepu, a skończywszy na strefie obsługi klienta i strefie kasy – zwraca uwagę Marek Borowiński. Jakich rozwiązań powinniśmy się wystrzegać projektując oświetlenie salonu optycznego? – Naturalnie wiele zależy od tego na jaki styl wnętrza się zdecydujemy (nowoczesny czy klasyczny), ale zasadniczo unikajmy ostrego, punktowego światła, zwłaszcza skierowanego na szkło okularowe, wybierajmy lekko przyćmione źródła światła, np. za mlecznymi osłonami. Polecam światło LED w ciepłych barwach, zwłaszcza przy podświetleniach produktów. Zawsze sposób oświetlenia i wybrane oprawy oświetleniowe powinny być spójne z całą aranżacją wnętrza salonu.  – radzi architekt Adela Antoniewicz. Warto podkreślić, że za pomocą światła możemy w łatwy sposób eksponować rozmaite produkty podkreślając ich znacznie i zachęcając klientów do zwrócenia uwagi np. na określoną markę wyrobów okularowych – Oświetlenie jak w każdym salonie sprzedaży powinno mieć charakter mobilny czyli powinno pełnić funkcję przemieszczającego się źródła światła, w zależności od tego który punkt chcemy podkreślić odpowiednim oświetleniem (takie lampy często są umieszczane na szynach, na których można przesuwać reflektory, dodawać lub odejmować je i przesuwać) – wyjaśnia Katarzyna Mydlak. Warto także pamiętać o wyjątkowej roli witryny jako pierwszego elementu przyciągającego klienta do salonu, dlatego rola światła w tym miejscu powinna koncentrować się na zwróceniu uwagi na nasz salon. Jeśli mamy taką możliwość dobrym rozwiązaniem jest też dywersyfikacja rodzaju oświetlenia w zależności od części salonu –  Całościowo oświetlenie powinno stwarzać przyjemny nastrój, gdyż atmosfera, którą tworzy wpływa na zachowania się konsumentów i sprzyja dokonywaniu zakupów. Właściwe oświetlenie to takie, które zapewnia konsumentowi wygodę widzenia przestrzeni handlowej. Jeśli chodzi o punkt obsługi klienta, to powinien być zastosowany inny typ oświetlenia. Światło w tym miejscu powinno sprzyjać podpisywaniu zamówień oraz oświetlać wszystkie informacje, które się tam znajdują. Powinno być przyjazne i na tyle jasne, aby powstało wrażenie profesjonalnego klimatu, w którym z dużym zaufaniem klienci będą wpłacali zaliczki na zamówione oprawy – tłumaczy dr Marek Borowiński.

Zrozumienie mechanizmów percepcji konsumentów związanych z produktem i sposobem jego prezentowania to prosty sposób na poprawę wyglądu i zwiększenie atrakcyjności salonu optycznego. Zastosowanie zasad Visual Merchendisingu w praktyce pomaga stworzyć środowisko w jak największym stopniu sprzyjające przyjaznym i skutecznym zakupom.

Beata Pałac


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy