Klient ambasadorem salonu

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Zadowolony klient jest najlepszą reklamą salonu optycznego. Jak sprawić, by klient wyszedł z salonu usatysfakcjonowany?


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Rozmawiamy o tym z Olafem Tabaczyńskim, mistrzem świata w stylizacji i make-up, trenerem praktykiem, stylistą opraw okularowych z dwudziestoletnim doświadczeniem, współpracującym z firmami optycznymi w Europie.

Pracownicy salonów optycznych wiedzą, że okulary należy dobierać do typu twarzy. Zdecydowanie mniej osób wie jednak, że równie ważne są fryzura klienta, typ urody czy makijaż. Dlaczego te kwestie są tak istotne?

To prawda, że coraz większa grupa pracowników salonów optycznych zdaje sobie sprawę z faktu, że okulary należy dobierać do i dla klienta, choć sam proces w praktyce często opiera się o mało wyszukane wzorce. Ważnym wskaźnikiem w procesie doboru opraw jest typ urody klienta. Fryzura czy makijaż w pewnych okolicznościach także mogą mieć istotne znaczenie. Widoczny jest proces wzrostu świadomości klienta – to właśnie ta kwestia zapowiada nadchodzące zmiany. Zmiany, których rozwój jest już wyraźnie widoczny na rynku optyki okularowej w Europie, szczególnie we Francji, Włoszech i w Niemczech. Wraz z rosnącą świadomością klientów oraz rozwojem niezwykłych technologii zaspokajających potrzeby wzrokowe, zmianom ulega cały rynek optyki okularowej. Odbywa się to właśnie na naszych oczach. Jest to jeden z nadrzędnych nadchodzących trendów i to nie dlatego, że tak dyktuje moda. Dziś o potrzebach rynku decyduje świadomy klient. Klient w Europie oczekuje doradztwa stylu, dopasowania fasonu do charakteru, wyeksponowania jego indywidualnych cech. W Polsce nurt rozwoju świadomości klienta również jest już wyczuwalny. To właśnie stylizacja w oprawach okularowych ukształtuje rynek w nadchodzącej przyszłości.

Jak prawidłowo dobrać okulary klientowi, na co zwracać uwagę?

Najważniejszym narzędziem, które warto wprowadzić do salonu, są nowe kompetencje – miękkie kompetencje stylisty opraw okularowych. Trzeba także ograniczyć do minimum wykorzystanie tzw. twardych technik obsługi klienta, tak powszechnie i nieświadomie wykorzystywanych, i zmienić salon w miejsce konsultacji i doboru opraw. Ważne jest, aby wprowadzić nowe standardy funkcjonowania całego salonu.
Na pytanie: na co zwrócić szczególną uwagę, chciałbym odpowiedzieć, przedstawiając często powtarzającą się sytuację w mojej pracy. Wyobraźmy sobie, że znajdujemy się w salonie optycznym i wraz z klientem będziemy dobierać oprawy. Właśnie zastanawiamy się wspólnie nad kolorem i wybarwieniem opraw i ich dopasowaniem. I tu czeka nas niespodzianka – brak dobrego, właściwego oświetlenia, pozwalającego rzetelnie ocenić kolory opraw oraz pigmentacji klienta. Czy myśląc o salonie optycznym, projektując go czy pracując w nim, zastanawiamy się, jakie jest jego oświetlenie? Czy jest ono przemyślane, odpowiednio dobrane do tego typu usług? Czy w tym oświetleniu dobór okularów może być trafny? Dobrze zaprojektowany salon ma właściwe oświetlenie, czyli światło umożliwiające dobrą ekspozycję oraz prawidłową ocenę barw opraw. Najbardziej właściwe oświetlenie ma swoje cechy: temperaturę barwową, nasycenie, rozsył, intensywność etc. Profesjonalne oświetlenie to jeden z nowych standardów. Nadchodzące świadome przemiany rynku optyki okularowej wyznaczają wiele nowych standardów, jak kolorymetria, pigmentacja, psychologia i wiele innych. O co pytać klienta? Najlepiej o styl życia i charakter jego funkcjonowania. Aby właściwie doradzać, musimy dobrze poznać klienta. Najwyższy czas na szkolenia z zakresu stylizacji opraw okularowych i poszerzenie kompetencji. Warto pamiętać, że sprzedawca powinien być doradcą i opiekunem klienta.

Trendy modowe są niezwykle ważne dla klientów. Jak znaleźć złoty środek, by klient mógł cieszyć się najmodniejszym modelem i by, przede wszystkim, dobrze w nim wyglądał?

Zacznę od słów ikony świata mody i show-biznesu, projektantki i wizjonerki Coco Chanel: „Moda przemija, styl pozostaje”.
Trendy na sezon 2017 to okrągłe, metalowe oprawy retro o intrygującym wybarwieniu w kolorach lazuru, błękitu paryskiego, w tonacji morskiego kobaltu czy atramentu.
Trendy przemijają, nie mają większego znaczenia dla indywidualnego klienta. Mają one znaczenie przede wszystkim dla rynku globalnego. Każdy brand ma swoje rozwiązania, swoje stylizacje. Za każdym brandem stoją badania, filozofia i styliści, tworzący nowe formy opraw. To właśnie ilość brandów jest wprost proporcjonalna do portfela możliwości doboru indywidualnej oprawy. A mamy z czego wybierać. Zawsze można brać pod uwagę obowiązujące trendy i znaleźć wśród nich te, które pasują do naszego klienta, w których on dobrze się czuje, w których czuje się sobą.

Dobierając oprawki, warto krytycznie inspirować się trendami, obserwować i być na bieżąco, a doradzać w oparciu o informacje o kliencie jako bazie stylistycznej. Jako stylista dobieram oprawki indywidualnie. Posiłkuję się analizą pigmentacji, kolorem skóry, włosów, charakterem, stylem, proporcjami i kształtami.

W każdy kontakt trzeba zaangażować sporą dawkę autentycznej empatii, zrozumienia, a przede wszystkim umiejętności, kompetencji oraz wiedzy. Trzeba rozumieć wewnętrzne potrzeby klienta i tworzyć przestrzeń, która swoją jakością będzie wyróżniała się na rynku. Trzeba inwestować w wysoką stylistyczną jakość obsługi, tak jak zrobiła to Coco Chanel. Sprzedajmy styl, nie oprawę.

 

Więcej informacji na: www.olaftabaczynski.com

Fot. Archiwum Olafa Tabaczyńskiego

 

Rozmawiała: Justyna Sobolak


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy