Kierowca w salonie optycznym

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Uprawnienia do prowadzenia pojazdów mechanicznych posiada znaczna część klientów salonów optycznych. Wielu z nich spędza za kierownicą długie godziny.


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

W tej grupie można znaleźć osoby dojeżdżające do pracy, pasjonatów motoryzacji pragnących zamanifestować swoje przywiązanie do określonej marki albo do stylu życia oraz kierowców zawodowych. Dla każdego kierowcy, amatora, pasjonata czy zawodowca dobre widzenie drogi jest podstawowym warunkiem bezpiecznej jazdy. Jeśli kierowca wymaga korekcji wzroku, to odpowiednio dobrane okulary lub szkła kontaktowe mają bezpośredni wpływ na jego bezpieczeństwo.

Urok motoryzacji

Sprzedaż dowolnego produktu można zwiększyć uwzględniając indywidualne potrzeby i zainteresowania potencjalnych klientów. Dotyczy to również okularów i szkieł kontaktowych, dlatego nie należy bagatelizować powszechnego zainteresowanie klientów salonów optycznych motoryzacją. Wiedzą o tym producenci opraw i soczewek: w ich materiałach informacyjnych i reklamowych nawiązania do luksusowych a w każdym razie szybkich samochodów i podróżowania pojawiają się nader często.
Jeśli taka strategia przynosi korzyści wielkim producentom, to powinna się sprawdzić również w przypadku salonów optycznych. Zrealizowanie własnej kampanii reklamowej skierowanej do kierowców wydaje się być przedsięwzięciem karkołomnym, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wydzielić część przestrzeni wystawowej prezentując w jednym miejscu okulary i akcesoria szczególnie pożądane przez kierowców.

Specyfika pracy kierowcy zawodowego

Kierowcy prowadzący samochody dostawcze bywają zmuszani do częstego opuszczania pojazdu na czas rozładunku lub załadunku. Dotyczy to zwłaszcza kurierów, pracowników firm zaopatrujących sklepy, biura, kierowców taksówek, busów i autobusów pomagających pasażerom z dużym bagażem. W okresie jesieni i zimy zmorą staje się zamglenie szkieł w okularach. W tych okresach rośnie zapotrzebowanie na preparaty zapobiegające kondensacji rosy na powierzchni szkieł oraz akcesoria do czyszczenia okularów.
Długotrwałe prowadzenie pojazdu, obserwacja drogi w trudnych warunkach atmosferycznych powodują zmęczenie i dolegliwości ze strony oczu. Po ośmiu – dziesięciu godzinach jazdy niedopasowane oprawy potrafią dać się we znaki. Kierowcom zawodowym zawsze warto zaproponować akcesoria w rodzaju silikonowych nakładek na „noski” i zauszniki. Ta grupa klientów na pewno doceni lekkie ale niezbyt drogie oprawy i szkła korekcyjne. Zawodowcy mogą być zainteresowani również preparatami łagodzącymi zmęczenie i podrażnienie spojówek.
Kierowca prowadzący w okularach może odczuwać poważny dyskomfort spowodowany refleksami światła na szybie przedniej i na soczewkach okularów. Demonstracja działania warstwy antyrefleksyjnej albo polaryzacyjnej (np. na szybie wystawowej salonu) może pomóc przekonać klienta do zakupu nieco droższych ale znacznie wygodniejszych soczewek.
Kierowców używającym soczewek kontaktowych można zaproponować akcesoria do pielęgnacji soczewek i oczu. Kierowcy zawodowi zatrudnieni w transporcie międzynarodowym często pracują w systemie: trzy lub cztery tygodnie w drodze, jeden lub dwa tygodnie odpoczynku w domu. Podczas wyjazdów mieszkają w kabinach o dość ograniczonej powierzchni i pojemności schowków. Idealny zestaw soczewek i akcesoriów powinien zapewnić taką ich ilość, żeby wystarczyła na około 4 tygodnie w drodze plus niewielka rezerwa na nieprzewidziane wypadki. Zbyt duże opakowania są kłopotliwe.
Dla wielu kierowców zawodowych konieczność noszenia okularów z soczewkami korekcyjnymi oznacza problem z doborem okularów przeciwsłonecznych. W lecie, ale również w zimie, okulary o odpowiednim stopniu przyciemnienia soczewek są nieodzowne. Kierowcy, którzy nie używają okularów mogą rozwiązać problem kupując dowolne okulary przeciwsłoneczne. Kierowcy potrzebujący korekcji wzroku w zasadzie powinni posiadać drugą parę okularów (przyciemnionych) ale zdarza się, że kiedy potrzebują ochrony przed intensywnym światłem zamieniają okulary korekcyjne na „zwykłe” przeciwsłoneczne, bez korekcji.
Być może podczas kontroli drogowej policjant lub inspektor nie sprawdzą, czy okulary przeciwsłoneczne są jednocześnie korekcyjnymi, jak wymaga tego ograniczenie wpisane w prawo jazdy, ale obiektywnie rzecz biorąc rezygnacja z korekcji stwarza zagrożenie na drodze. W salonie optycznym można zaproponować kierowcom zawodowym szkła fotochromowe albo różnego rodzaju dodatki: nakładki polaryzacyjne na okulary korekcyjne mocowane klipsem albo magnetyczne.

Badania i wymagany stan zdrowia

W ciągu ostatnich kilku lat wymagania dotyczące stanu zdrowia kierowców, w tym kierowców zawodowych zostały znacznie złagodzone. W rezultacie zwiększyła się grupa osób, które mogą wykonywać zawód kierowcy lub uzyskać „amatorskie” prawo jazdy. Niektóre z nich mają dość szczególne potrzeby wynikające z charakteru wady wzroku, na przykład przepaski na oko lub szkła matowe.
Kierowcy zawodowi są kierowani na badania lekarskie, w tym badania wzroku, nie rzadziej, niż raz na pięć lat. Jeśli któryś z lekarzy specjalistów, orzecznik albo psycholog mają wątpliwości, mogą skrócić ten okres. To jeszcze jeden argument przemawiający za tym, żeby przygotować dla tej grupy ofertę zachęcającą do powrotu do salonu. Pięć lat to czas wystarczająco długi, żeby rozważyć kupno nowej pary okularów.
Jeszcze do niedawna kierowcy niezawodowi przy braku przeciwwskazań zdrowotnych mogli uzyskać bezterminowe prawo jazdy. Po zmianie prawa dokumenty, które zostały wydane jako bezterminowe przed 18 stycznia 2013 stracą ważność w latach 2028–2033 i kierowcy będą musieli je wymienić, wykonując przy okazji badania lekarskie, w tym okulistyczne. Po 18 stycznia 2013 można uzyskać prawo jazdy najwyżej na piętnaście lat, potem trzeba się poddać badaniom lekarskim.
Podobnie, jak w przypadku kierowców zawodowych okres ważności uprawnień do prowadzenia pojazdów może zostać skrócony. Ta zmiana przepisów wywołała sporo kontrowersji i falę sprzeciwów ale wydaje się zupełnie racjonalna: w czasie piętnastu lat ostrość widzenia może się znacznie zmienić a prowadzenie pojazdu bez korekcji wady stwarza realne zagrożenie dla kierującego, jego pasażerów i pozostałych uczestników ruchu. Z drugiej strony badanie optometryczne nie jest uciążliwe, długotrwałe ani drogie więc powtarzanie go co piętnaście lat trudno uznać za dolegliwe lub niesprawiedliwe.

Piotr Kołaczek

 

 


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy