Kampania edukacyjna „Czas na wzrok” – III edycja

Aż 90% Polaków w wieku 18–65 lat ma różne problemy ze wzrokiem i oczami, a ponad 60% ma zdiagnozowaną wadę wzroku – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research w ramach kampanii „Czas na wzrok”.

Jednocześnie tylko co 2. osoba bada wzrok regularnie – raz w roku. Ten stan rzeczy chcą zmienić organizatorzy kampanii „Czas na wzrok”.

Problemy ze wzrokiem, które najczęściej deklarują Polacy, to: ogólne pogorszenie wzroku (39% wskazań), problemy widzeniem dalszych odległości (36%), szybkie męczenie się oczu (32%), suchość podrażnienie oczu (26%) oraz problemy widzeniem bliskich odległości (21%). Chociaż 88% badanych zadeklarowało, że nie wyobrażają sobie życia bez zmysłu wzroku, to aż co 5. osoba bada wzrok raz na 5 lat lub nawet rzadziej. Regularną kontrolę – raz roku – wykonuje tylko co 2. Polak. Tylko 2 na 5 osób wiedzą, że wadę wzroku może badać nie tylko okulista, ale także optyk optometrysta.

„Epidemia” krótkowzroczności wśród młodych

Aż 59% osób wieku 18–39 lat ma zdiagnozowaną wadę wzroku, ale problemy ze wzrokiem deklaruje znacznie więcej osób. Wśród najmłodszych (18–24 lata) to przede wszystkim krótkowzroczność – problemy widzeniem dalszych odległości deklaruje niemal co 2. osoba tym wieku. Inne dolegliwości to: szybkie męczenie się oczu, suchość podrażnienie, także ogólne pogorszenie wzroku.

– Są to klasyczne problemy państw wysoko rozwiniętych – Polsce dotykają już ludzi każdego pokolenia. Praca przed monitorem komputera, wielogodzinne korzystanie ze smartfonu tabletu, praca klimatyzowanych pomieszczeniach, niska jakość snu nieodpowiednia dieta – to wszystko wpływa na nasz wzrok powoduje, że coraz młodszym wieku dokuczają nam różne problemy – tłumaczy Sylwia Szarkiewicz, optometrysta, ekspertka kampanii „Czas na wzrok”. – jeśli jesteśmy narażeni na długotrwałe oddziaływanie światła niebiesko-fioletowego, czyli tego emitowanego przez m.in. monitory laptopach czy smartfonach – musimy kontrolować wzrok raz roku – podsumowuje ekspertka.

Prezbiopia, czyli dolegliwość osób 40+

Rozmazany tekst smsa telefonie, gorsze widzenie po zmroku, szybkie męczenie się oczu – to oznaki prezbiopii, którą zmagają się niemal wszystkie osoby po 40. Prezbiopia jest efektem naturalnych zmian układu wzrokowego zachodzących wraz wiekiem. Objawia się trudnościami wyraźnym widzeniem bliska, szczególnie przy słabym oświetleniu. Jak pokazują tegoroczne badania, znacznego pogorszenia jakości widzenia doświadcza prawie każdy Polak 40+ (94%). Rozwiązaniem problemu prezbiopii jest korzystanie okularów progresywnych, czyli takich, które zastępują dwie, nawet trzy pary okularów, używanych zamiennie do różnych czynności (praca, czytanie, prowadzenie samochodu).

Problemy ze wzrokiem dzieci

badania przeprowadzonego przez SW Research wynika, że aż co 5. rodzic nie kontroluje wzroku swojego dziecka ogóle, ale – co napawa optymizmem – pozostałe 80% robi to regularnie. Niepokojący jest natomiast fakt, że 38% rodziców potwierdziło, że ich dziecko ma zdiagnozowaną wadę wzroku. jak rodzice dbają wzrok najmłodszych? Przede wszystkim nie pozwalają im odrabiać lekcji czytać przy słabym oświetleniu oraz ograniczają czas spędzony przed telefonem, tabletem, komputerem telewizorem.

„Badaj wzrok raz na rok!” – główne zadanie III edycji kampanii „Czas na wzrok

– I i II edycja kampanii „Czas na wzrok” była skierowana do osób 40+ koncentrowała się na problemie prezbiopii. 2020 roku naszym najważniejszym celem jest promocja regularnych badań wzroku. Chcemy, aby każdy Polak zaczął kontrolować ostrość wzroku raz roku – tłumaczy Adam Mamok, Prezes Grupy Essilor, organizator kampanii „Czas na wzrok”.

ramach tegorocznej akcji organizatorzy przeprowadzą kompleksowe działania informacyjno-edukacyjne internecie oraz mediach społecznościowych. Na stronie kampanii będzie można znaleźć porady rozwiązania, jak najlepiej dbać wzrok.
Będzie można także wykonać na niej darmowy test ostrości wzroku – każdym miejscu, na każdym urządzeniu. To narzędzie prosty sposób pozwoli ocenić, czy powinniśmy zasięgnąć porady specjalisty.

Polecamy