Jak się skutecznie przygotować do targów?

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Udział w targach branżowych wymaga przemyślanego planu. Jak zatem odpowiednio się do nich przygotować, aby przyniosły one wymierne korzyści biznesowe?


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Z perspektywy wystawców zarezerwowanie stoiska i rozłożenie materiałów promocyjnych podczas targów, to za mało, aby zainteresować odwiedzających. Z perspektywy odwiedzających – zebranie folderów ze stoisk wystawców nie wystarczy, aby nawiązać biznesowe kontakty.

Targi w branży optycznej, to jedno z najważniejszych narzędzi komunikacji marketingowej. Dlatego też warto je odpowiednio wykorzystać. Przemyślane przygotowanie daje gwarancję, że udział w tego typu wydarzeniu ułatwi dotarcie do nowych kontrahentów, umożliwi prezentację oferty oraz będzie szansą na zapoznanie się z obowiązującymi trendami, oczekiwaniami klientów czy też asortymentem konkurencji.

Poinformuj klientów

Zanim zdecydujemy się na udział w targach, powinniśmy przygotować szczegółowy plan działania, w którym zawrzemy wszystkie zadania konieczne do realizacji przed i w czasie wydarzenia. To pomoże nam uniknąć zamieszania i pominięcia jakiegoś ważnego punktu. Pierwsza grupa zadań dotyczy tych związanych z promocją naszej obecności na targach jeszcze przed ich rozpoczęciem, tak aby potencjalni klienci dowiedzieli się o naszym uczestnictwie. Warto zadbać o ogłoszenia w prasie branżowej i na internetowych stronach optycznych. Jeżeli dysponujemy bazą klientów, możemy rozesłać mailing zapraszający ich na targi – na nasze stoisko, dodatkowo informując o atrakcjach, niespodziankach czy też rabatach. Warto też zaplanować promocję w mieście, w którym będą odbywać się targi. Często możemy do tego wykorzystać nośniki i elementy infrastruktury wystawienniczej np. zamieścić banery i naklejki na zewnętrznych widocznych elewacjach terenu targowego. – Każdy wystawca planujący udział w targach powinien odpowiednio wcześnie zaplanować działania marketingowe. Ważne jest, żeby dotrzeć z informacją do klientów o udziale w targach, w kilku komunikatach. Nie można zapominać o premierach produktowych na targach. Klient czuje się jak ktoś wyjątkowy, kto uczestniczy we wspólnym, ważnym wydarzeniu i jest zadowolony z wizyty na stoisku. Dlatego dobrze będzie, jeśli komunikat o nowościach pojawi się jeszcze przed wydarzeniem, czym dodatkowo zachęci do wizyty na targach – mówi dyrektor projektu Optyka 2014 (Międzynarodowe Targi Poznańskie) Natalia Tarachowicz.

Dopilnuj terminów

Druga grupa niezbędnych działań, to te związane z samym udziałem w imprezie targowej. Przede wszystkim musimy pamiętać o zgłoszeniu udziału w targach w odpowiednim terminie. To umożliwi nam spokojne przygotowanie się do wydarzenia, a także da dodatkowe korzyści: np. rabat na cenę za powierzchnię wystawienniczą, dobrą lokalizację stoiska czy też dodatkowe usługi promocyjne. Ważne jest także przestrzeganie terminów dotyczących wpisów do katalogu targowego, przesłania logotypów czy też informacji o nowościach oraz zgłoszenia projektu naszego stoiska. Jeżeli zdecydujemy się na dodatkową prezentację podczas targów – musimy także wcześniej zarezerwować wybrane nośniki reklamowe na terenie targów, gdyż powierzchnia ekspozycyjna jest ograniczona. Najczęściej mamy do dyspozycji: zamieszczenie banerów, reklam na ekranach led, rozmieszczenie naklejek np. kierujących do stoiska itp. Jeżeli potrzebujemy dodatkowy personel, hostessy do obsługi stoiska – także powinniśmy wcześniej poinformować organizatora. Wykorzystanie pakietu promocyjnego, jaki przysługuje nam w ramach uczestnictwa w targach, zwiększa możliwość prezentacji firmy szerszemu gronu odwiedzających, zwiększa widoczność jej na targach i wzmacnia wizerunek firmy.

Wyróżnij się

Co jednak zrobić, jeżeli nie udało nam się skorzystać z dodatkowych możliwości lub zgłosiliśmy swój odział w targach zbyt późno i miejsce, które otrzymaliśmy jest mało widoczne. Nic straconego. Zastosujmy kilka sposobów, które pomogą nam się wyróżnić. Przede wszystkim przygotujmy interesujące stoisko, zastosujmy nietypowe materiały i elementy np. szkło hartowane, ściany wodne, ciekawą grę świateł. Dobrym pomysłem jest także, aby centralny, najważniejszy element stoiska był widoczny z daleka, znajdował się wyżej niż elementy na sąsiadujących stoiskach i przyciągał uwagę. Aby ułatwić dotarcie do nas możemy także rozstawić przy wejściu na targi rollupa z informacją gdzie jesteśmy lub hasłem o bardzo atrakcyjnej promocji, tak by klient chciał nas jak najszybciej odszukać. Ważnym elementem prezentacji na stoisku są także materiały informacyjne, które powinny zachęcać swoim wyglądem, zawartymi informacjami, oryginalnością i funkcją – najlepiej użytkową (np. linijka, kalendarz, zegar, etui, brelok w kształcie okularów) do zabrania. Warto zadbać, aby przygotowane gadżety wyróżniały się na tle konkurencji i kojarzyły z firmą. Jeżeli targi trwają kilka dni, miejmy niespodzianki, gadżety, specjalne akcje na każdy z nich – to sprawi, że część klientów przyjdzie do nas kilkakrotnie, a my będziemy mieć szanse na lepsze ich poznanie i łatwiejsze nawiązanie współpracy.

Postaw na profesjonalny personel

Przygotowując się do targów, konieczne jest także zaplanowanie odpowiedniego personelu obecnego na stoisku. Wybierzmy osoby kompetentne, potrafiące udzielić szczegółowych informacji na temat firmy i promowanych produktów. Nie mogą na stoisku być tylko same hostessy rozdające materiały promocyjne. Warto także, aby pojawili się sprzedawcy, którzy będą mieć najlepszą okazję do spotkania się ze swoimi klientami. Dobierzmy odpowiednią liczbę osób, by nie tworzyły się kolejki i wszyscy zainteresowani otrzymali informację. Zwróćmy uwagę, by osób obsługujących stoisko nie było za dużo, gdyż wtedy powstaje wrażenie, iż na stoisku znajduje się sam personel, a nie ma klientów. Warto postawić na interakcję z odwiedzającymi, zachęcać do zapoznania się z ofertą, zaprosić do udziału w przygotowanych akcjach, promocjach, konkursach, wręczać gadżety, przygotowane materiały. Powinniśmy być także cały czas dostępni – ważny jest entuzjazm i zaangażowanie.

Klient także przygotowany do targów

Jeżeli pojawiamy się na targach w roli odwiedzającego, a nie wystawcy – także powinniśmy się do takiego udziału przygotować. Przede wszystkim zapoznajmy się wcześniej z listą wystawców i planem targów, tak abyśmy odwiedzili w pierwszej kolejności stoiska tych, których oferta najbardziej nas interesuje. Pozostały czas możemy przeznaczyć na zapoznanie się z nowościami, ofertą konkurencji. Spis prezentujących się firm i szczegółowe prezentacje znajdziemy na stronie internetowej targów i w katalogu targowym. Jeżeli prezentują się podczas targów nasi kontrahenci warto umówić się z nimi wcześniej na spotkanie podczas wydarzenia. To szansa na niezobowiązującą rozmowę, zapoznanie się z nowościami i zacieśnienie kontaktów handlowych. Warto także wcześniej zaplanować, jaki jest nasz cel udziału w targach – np. spotkanie się z 5 stałymi kontrahentami czy też nawiązanie kilku nowych kontaktów lub udział w dodatkowych szkoleniach.

Targi są pierwszy krokiem do owocnych umów i długotrwałej współpracy. Jeżeli zrobimy złe wrażenie, to nie dojdzie do kolejnego spotkania – i to niezależnie od tego czy jesteśmy wystawcami czy odwiedzającymi.

Grażyna Jancik

Menrad Polska zaprasza na Targi Optyka 2014
Tegoroczne Targi Optyka 2014, które odbędą się na początku listopada, są doskonałą okazją do zaprezentowania naszych możliwości w spójny i profesjonalny sposób. W ciągu dwóch dni targowych pokażemy nasz cały portfel marek oraz nasze wszystkie nowe, jesienne wzory – a jest ich kilkaset. Chcemy się pokazać z jak najlepszej strony, jako profesjonalna i etyczna firma, która od początku działalności promuje i z sukcesem wdraża nowe standardy współpracy z klientami, a będąc najszybciej rozwijającą się firmą w Polsce w naszej branży, musimy dotrzymywać zobowiązań. Serdecznie zapraszam do odwiedzenia naszego stoiska.
Piotr Gawron
Menrad Polska


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy