Indywidualność i oryginalność. Trendy z targów optyka 2018

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Posiadanie wielu par okularów powinno być tak oczywiste, jak w przypadku innych części garderoby czy dodatków. Bo okulary, nie tylko przeciwsłoneczne, ale też korekcyjne, dzięki mnogości propozycji, można dopasować do ubrania, nastroju czy okazji, albo po prostu poprawić sobie dzięki nim humor.

 

A w bieżącym roku będzie w czym wybierać. O trendach w branży optycznej mówiła podczas targów OPTYKA 2018 w Poznaniu Amelie Morel – dyrektor ds. komunikacji w firmie Morel i prezes Międzynarodowych Targów Optycznych SILMO w Paryżu. Nowy rok przynosi świeże spojrzenie na technologię i design – wielość barw, kształtów, materiałów, inspiracje szeroko rozumianą sztuką – rzeźbą czy architekturą – takie odniesienia będzie można znaleźć w tegorocznych kolekcjach. Gradientowe przejścia kolorów, barwne zauszniki, elementy metali szlachetnych nie dominują nad formą okularów, a jedynie dyskretnie ją podkreślają.
Mimo awangardowych czy geometrycznych linii okulary nie przytłaczają, stawiają jedynie kropkę nad „i” w stylizacji, akcentując osobowość i indywidualność. Bo właśnie indywidualność jest największym wyzwaniem współczesności i temu starają się sprostać projektanci, proponując mix kształtów, barw i materiałów.

 

Do każdego typu urody

Oprócz kształtów znaczenie mają także kolory. Wielokolorowość, nakładające się warstwy barw, gradientowe przejścia – to obecnie dominujący trend. Wybierając okulary, mamy się bawić kolorami. Wiadomo przecież, że kolor może ożywić albo spłaszczyć stylizację. Dlatego projektanci zachęcają do eksperymentowania z kolorami. Wśród propozycji można znaleźć oprawy dla każdego typu urody. Klienci będą na pewno wdzięczni za fachowe doradztwo w tej kwestii, dlatego tak ważną rolę do spełnienia mają optycy. Kiedyś kolory były bardziej stonowane, a teraz, gdy są coraz żywsze, odważniejsze, oprawy również stają się coraz bardziej wyraziste. Ale właśnie o to chodzi. Kolory są wszędzie, są zarówno na oprawach damskich, jak i męskich, i to coraz bardziej intensywne, w bardzo ciekawych zestawieniach. Po prostu kolorowy zawrót głowy, a ciągle pokazywane są nowe możliwości wykorzystania kolorów, zarówno w oprawach metalowych, jak i plastikowych. Doskonały efekt daje połączenie materiałów i kolorów. Nowe modele opraw zachęcają, by bawić się kolorami. Trzeba też jednak wspomnieć, że klasyka trzyma się mocno i cały czas silną pozycję mają klasyczne tendencje, czyli złoto i srebro. Projektanci zawsze jednak znajdą sposób, by klasyczną elegancję odświeżyć.
Kolory na dobre zawładnęły już nie tylko samymi oprawami – coraz więcej jest ich również w soczewkach. Wszystkie barwy tęczy, ale też gradalne, z lustrzaną fasetą w różnych kolorach – projektanci dają upust fantazji.
Warto też wspomnieć o soczewkach lustrzanych, które w pewnym sensie modelują kolor zewnętrzny, ciągle zmieniający się w zależności od światła. Ta ich cecha jest doskonałym podkreśleniem futurystycznego stylu.

 

Obecnie większość opraw okularowych sprzedaje się w sklepach stacjonarnych, natomiast sprzedaż internetowa jest nadal bardzo mała. Sprzedaż w sklepach stymuluje i napędza przede wszystkim cena. Ale liczy się też barwa oprawy, materiał, zalecenia lekarzy oraz doradztwo w salonie.
Zadaniem optyka jest przekonanie klientów do zakupu okularów i zachęcenie ich do eksperymentowania z kształtami czy kolorami opraw okularowych. I w tej kwestii właśnie przed optykami stoi ogromne wyzwanie zdobycia zaufania klienta. W dobie coraz silniejszej konkurencji fachowe doradztwo i dobry kontakt z klientem będą miały kluczowe znaczenie w prowadzeniu salonu optycznego.
W dobie nowoczesnych technologii pojawiają się coraz to nowe możliwości przybliżenia okularów w internecie, choćby w mediach społecznościowych. Bardzo ważny będzie smartfon, ponieważ jest to pierwsze urządzenie, z którego wchodzimy do świata wirtualnego, po prostu pierwszy punkt kontaktu. Dzięki urządzeniom cyfrowym będziemy w stanie dotrzeć do klienta końcowego. Będzie to więc doskonała okazja, aby stworzyć bliskie relacje z klientami.

Amelie Morel  dyrektor ds. komunikacji w firmie Morel i prezes Międzynarodowych Targów Optycznych SILMO w Paryżu (opracowanie na podstawie wystąpienia Amelie Morel podczas targów OPTYKA 2018).

 

Niezwykłe połączenia

W produkcji opraw coraz częściej stosowany jest acetat. Można powiedzieć, że ma dominującą pozycję na rynku, nie tylko jako samodzielny materiał – wykorzystywany jest bowiem także w najróżniejszych konfiguracjach. Acetat z metalami, skórą, oprawy tytanowo-drewniane – to tylko przykładowe propozycje opraw, wśród których można wybierać. Projektanci proponują fasony zarówno stonowane, jak i ekstrawaganckie i wyrafinowane. Fasetowane jubilerskim szlifem brzegi podkreślają biżuteryjny charakter opraw z elementami z metali szlachetnych. Trzeba też wspomnieć najróżniejsze gatunki egzotycznego drewna, z którego są wykonywane całe oprawy bądź ich elementy.

 

 

Od jaja do… ośmiokąta

Kształty oktagonalne i wielokąty są bardzo ciekawe stylistycznie: oprawy w kształcie ośmiokąta dyskretnie podkreślają geometrię twarzy. Z kolei oprawy inspirowane kształtem migdałów sprawiają, że okulary stają się zmysłowe.
Całkiem dobrze ma się też odświeżona moda retro. Kocie oko ma obecnie wiele interpretacji. Słynne kocie oczy z lat 60., w wersji vintage-chic, to znakomita propozycja dla pań, które nie boją się wyrazistych kocich kształtów oczu i chcą je nosić na każdą okazję.
Mówiąc o kształtach, trzeba wspomnieć o podwójnych mostkach, które znajdziemy zarówno w okularach korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych. Niezwykle ciekawie są one rozwiązane w oprawach metalowych, ale doskonale wyglądają w połączeniach materiałów. Bardzo wydatne, mocno podkreślone mostki znajdziemy w wielu kolekcjach opraw. Z jednej strony mamy różnorodność kształtów opraw, ale też same soczewki przybierają nowe formy. Zupełnie nowym, wyglądającym bardzo ciekawie rozwiązaniem są różne kształty ramek i soczewek. To na pewno propozycja dla odważnych, ale taki dodatek na pewno nie pozostanie niezauważony.

 

Każdy sezon przynosi powiew świeżości. I w tej różnorodności każdy znajdzie coś dla siebie. Na wybiegach modowych zapowiadających tegoroczne kolekcje królował kolor. I takie też są propozycje designerów – wielokolorowe, z oprawami w barwach znacznie bardziej intensywnych, wyrazistych niż to było w poprzednich sezonach. Kolorowe są nie tylko same oprawy, ale i soczewki. Moda nie znosi próżni. Mnóstwo dzieje się też w fasonach opraw – powstają oprawy w coraz wymyślniejszych kształtach. Oprócz tradycyjnych, znanych fasonów kwadratu, koła czy obłości, mamy oprawy w kształcie jaja czy geometryczne – oktagonalne. W tym szaleństwie jest metoda: takie ekscentryczne, wydawać by się mogło, ramki wydobywają geometrię twarzy, podkreślając jej atuty. Dla odważnych soczewka może być w innym kształcie niż oprawa – taki wybór na pewno przyciągnie uwagę, zwłaszcza jeśli będą temu towarzyszyć kolory.
Oczywiście nadal modna jest klasyka, choć i tu projektanci dodają swój wkład, sprawiając, że doskonale znane fasony zyskują nowy wymiar, jak to jest choćby w przypadku niewychodzącego z mody kociego oka.
Okulary – czy to przeciwsłoneczne, czy korekcyjne, mają dopełnić stylizacji. Propozycje designerów dają niezliczone możliwości eksperymentowania i doboru okularów do okazji czy humoru. W takiej ilości wzorów i kolorów to optyk będzie osobą, do której klienci będą się zwracać z prośbą o fachową pomoc.

Jolanta Witkowska

 

 

Najwyższy komfort w 3D

Trendem, który zyskuje na popularności i przebojem zdobywa branżę optyczną, jest technologia cyfrowa. Kolekcje wykonane w technologii druku 3D okazały się sukcesem, ponieważ zaspokajają potrzebę wyróżnienia się, indywidualizacji i unikalności produktu. Druk 3D w optyce świetnie się w tę potrzebę wpisuje. W przypadku personalizacji największą rolę do odegrania mają drukarki trójwymiarowe. W nich upatruje się przyszłości, ponieważ konsument szuka produktów wyjątkowych, niepowtarzalnych, ekskluzywnych, by móc się wyróżnić. Technika 3D pozwoliła stworzyć oprawy innowacyjne, eleganckie i niezwykle wygodne. Nadaje ona nowy wymiar produkcji okularów, pozwalając na precyzyjne odwzorowanie projektów, bez żadnych ograniczeń technicznych. Dzięki skanowaniu twarzy w 3D oprawa może zostać precyzyjnie dopasowana do twarzy osoby, dla której są wykonywane okulary.

 

W pracy optyka ważnych jest kilka czynników. Trudno powiedzieć, który z nich jest najważniejszy. Należałoby to ująć po prostu: podnoszenie kwalifikacji. Wszystko inne jest wobec tego wtórne. Bycie na bieżąco z trendami w modzie i dzięki temu możliwość doradztwa i dopasowania okularów do potrzeb klienta wymagają szkoleń i nieustannego śledzenia nowinek. W związku z tym podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie metod korekcji wzroku, pracy z klientem, refrakcji jest, moim zdaniem, tym trendem, który musi stać się naszym, optyków, obowiązkiem, z korzyścią dla klientów, ale przede wszystkim dla siebie. Jest to gwarancją rozwoju i warunkiem powodzenia w biznesie.
Rozwój w biznesie oznacza również inwestycje. Świat idzie naprzód, pojawiają się coraz to nowe urządzenia pomocne w pracy optyka, a zatem, by spełnić oczekiwania klientów, musimy podejmować wyzwania i modernizować sprzęt, by nie zostać w tyle za konkurencją. Nowoczesny sprzęt i oprogramowanie przekładają się na szybkie, precyzyjne wykonywanie zleceń, a w konsekwencji zadowolonego klienta, który wróci i poleci nas innym. W dobie nowoczesnych technologii i mediów społecznościowych zdobycie zaufania klienta jest wartością nie do przecenienia.
Projektanci opraw zaskakują w każdym sezonie nowościami, dzięki którym klienci mają w czym wybierać. Zawsze modna jest stonowana, elegancka klasyka. To kanon, a z nowości, które przyciągną klientów, wymieniłbym mix kolorów i kształtów opraw. Zachwyt budzą misternie wykonane wielokolorowe oprawy, w niezwykłych kształtach – od okrągłych, w kształcie jaja czy geometrycznych – oktagonalnych. A jeśli dodamy do tego soczewkę w innym kształcie niż oprawa – efekt gwarantowany.

Grzegorz Mielnicki, Mistrz optyki okularowej, członek zarządu Małopolskiego Cechu Optyków

 

Zabawa modą

Okulary są znakomitym sposobem na zabawę modą. Powiedzenie „jak cię widzą…” nigdy nie straciło na aktualności, a oferta rynku sprzyja wszystkim, którzy chcą podkreślić swój styl. Optycy mają tu szerokie pole do popisu i przywiązania klientów do salonu, co podkreślała Amelie Morel w swoim wystąpieniu na targach OPTYKA 2018 w Poznaniu.

 

Tekst: Jolanta Witkowska


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy