Grupa Zakupowa EKSPERT OPTYK – sprawozdanie z działalności w 2020 r.

Pierwszy rok działalności na polskim rynku optycznym był dla nas – Grupy Zakupowej Ekspert Optyk – rokiem przełomowym.

Po udanym debiucie na targach optycznych KRIO 2019 w Karpaczu, średnio kilkadziesiąt nowych salonów miesięcznie decydowało się na członkostwo. Obecnie zrzeszamy ponad 380 salonów optycznych, zainteresowanych optymalizacją zakupów i procesów w swoich biznesach, a nasze drzwi są otwarte dla wszystkich tych, którzy są zainteresowani efektywnym uproszczeniem procesów zakupowych i wymianą najlepszych praktyk.

Realizacja wizji

Otwierając nasze partnerstwo biznesowe postawiliśmy na przejrzyste warunki współpracy i wprowadziliśmy jasne progi rabatowania. Miniony rok był dla nas nie tylko rokiem budowania struktury, wyboru dostawców i negocjacji warunków handlowych. Regularnie poszerzaliśmy port folio ofert specjalnych i obecnie współpracujemy z takimi dostawcami, jak Luxottica, Look Ochialli, Tegra, Belutti, IQ Prisma, Safilo, Idea Optica. JZO S.A. zapewnia zrzeszonym salonom dostępność soczewek okularowych rodzimej produkcji, jak i zaawansowanych technologicznie soczewek Nikon Lenswear. Nasi członkowie mają pewność krytycznego podejścia do oferowanych zewsząd pomysłów i nowości. Selektywnie dobieramy dla nich te rozwiązania, które sami przetestowaliśmy i  negocjujemy jak najkorzystniejsze warunki.

Dwa razy w miesiącu członkowie otrzymują od nas zautomatyzowany, szczegółowy raport ze swojej działalności w ramach grupy, z wyszczególnieniem statusów zakupowych w poszczególnych kategoriach. Daje im to panoramiczny ogląd swoich zakupów i realizacji zakładanych celów.

Realizacja misji

Realizujemy misje kompleksowego wsparcia indywidualnych biznesów.

Pandemia postawiła branżę optyczną w trudnej sytuacji, więc przekierowaliśmy nasze działania z optymalizacji kosztowej i procesowej zakupów na dodatkowe działania wspierające niezależny optyków, zrzeszonych w naszej strukturze. W pierwszych dniach marcowego lockdownu uruchomiliśmy dodatkowe zakładki na naszej stronie internetowej, dostępne po zalogowaniu dla zrzeszonych salonów. W ramach Prywatnej Strefy Wsparcia przygotowywaliśmy i publikowaliśmy treści dotyczące:

  1. Wsparcia finansowego wynikającego z działania rządowych tarcz i radzenia sobie ze zobowiązaniami (we współpracy z kancelariami prawnymi), 2. Wsparcia marketingowego i utrzymania kontaktu z klientami poprzez różne kanały komunikacji,
  2. Zmian oznaczeń GTU w plikach JPK-vat.

W tym samym czasie uruchomiliśmy własny fanpage na Facebooku, aby być bliżej naszych odbiorców. Po kilku miesiącach Prywatna Strefa Wsparcia stała się chętnie uczęszczanym miejscem na naszej stronie internetowej, gdzie stale uzupełniamy wpisy dla naszych czytelników. To także miejsce, w którym salony mogą odszukać gotowe do pobrania poradniki, m.in. Procedurę zatrudniania nowego pracownika, arkusze audytu salonu, pracowników itp.

Uśpione w trakcie pierwszego lockdownu salony potrzebowały dodatkowego rozbudzenia i skupienia uwagi klienta, dlatego w miesiącach maj – wrzesień 2020 r. prowadziliśmy dla wybranych salonów kampanię GoogleAds, kierującą do nich lokalny ruch. Nasze reklamy wyświetliło ponad 5 mln użytkowników. W pierwszym kwartale kolejnego roku planujemy ponowienie kampanii, także w innych serwisach.

W sierpniu i wrześniu 2020 r. zaprosiliśmy obecnych i zainteresowanych współpracą właścicieli salonów optycznych na sześć warsztatów, gromadząc każdorazowo kilkudziesięciu uczestników. Warsztaty odbyły się w kluczowych lokalizacjach w Polsce: w Poznaniu, we Wrocławiu, w Olsztynie, Białymstoku, Warszawie i Trójmieście. Spotkania były doskonałą okazją do przedstawienia celu i charakteru współpracy z Ekspert Optyk, jak również kolejnych planowanych etapów rozwoju.

Sytuacja ponownej niepewności związanej z kolejnymi obostrzeniami i potencjalnym drugim lockdownem zmotywowała salony zrzeszone w grupie zakupowej Ekspert Optyk do rozpoczęcia w ostatnich dniach października 2020 r. wspólnej akcji #OczuNieZbadaszNaTeleporadzie, której byliśmy pomysłodawcami.

Salony zrzeszone w Ekspert Optyk rozpoczęły lokalne działania mające na celu przypomnienie pacjentom i klientom swoich salonów, że utrzymując reżim sanitarny i stosując wszelkie środki ochrony, są w stanie prowadzić bezpieczne badania w swoich gabinetach i salonach oraz dobierać okulary. Specjaliści wyrazili tym samym swoją dostępność do wspierania wzroku swoich pacjentów. Podkreślają jednocześnie, że w przypadku specyfiki badań wzroku nie jest możliwe ich wykonanie w formie zdalnej, na teleporadzie. W czwartym kwartale roku, w odpowiedzi na potrzeby salonów, rozpoczęliśmy projekt kreowania pierwszych witryn. Obecnie proponujemy zainteresowanym salonom współfinansowanie realizacji wyklejenia witryny na preferencyjnych warunkach.

Pierwsze dwie witryny będzie można wkrótce podziwiać w salonach we Wrocławiu i Wałbrzychu. W kilku nowych salonach zrealizowaliśmy szkolenia sprzedażowe.

Najlepsze praktyki

W wybranych punktach przeprowadziliśmy ponadto audyty salonów optycznych (tajemniczy klient), aby wspierać rozwój zrzeszonych salonów i zebrać argumenty w procesie doskonalenia procesów sprzedażowych. Zebrana analiza jest dostępna w Prywatnej Strefie Wsparcia na naszej stronie internetowej i obejmuje wszystkie aspekty funkcjonowania salonu optycznego, min. audyt badania wzroku, przeprowadzenie wywiadu z klientem i rekomendacja produktów, warunki lokalowe, oświetlenie salonu, prezentacja towaru i  jego dostępność, ocena procesu zamknięcia sprzedaży, kompetencje załogi.

Pracujemy teraz nad Katalogiem Dobrych Praktyk. Doradzamy, sugerujemy i przekazujemy to, czego nauczyła nas wieloletnia praktyka działania na polskim rynku optycznym i budowania własnych salonów.

W dalece zdigitalizowanym świecie zdecydowaliśmy się na realizację umów z podpisem elektronicznym. Teraz podpisanie Porozumienia i dołączenie do Ekspert Optyk jest jeszcze prostsze.

Kolejny rok działalności z odświeżonym logo

W listopadzie 2020 r, po rocznej obecności na polskim rynku optycznym, zdecydowaliśmy się także na zmianę logotypu i zbudowanie znaku graficznego, który będzie łatwy do zapamiętania. Celem rebrandingu było zbudowanie znaku graficznego, który będzie budził pożądane skojarzenia zarówno z branżą optyczną, jak i nazwą. Nowy logotyp Ekspert Optyk to połączenie pierwszych liter nazwy „e” i „o”, imitujących przymknięte i  otwarte oko. Kolorystyka logotypu nawiązuje do kolorów odpowiedzialności i pasji – to biel, granat i czerwony. Kolory te oddają misję i wizję działania grupy.

Nowy rok, nowe możliwości

W 2021 roku życzymy wszystkim Partnerom Biznesowym, salonom zrzeszonym w naszej grupie i naszym sympatykom samych sukcesów, tych biznesowych i pozabiznesowych. Nowy rok jest idealny, by sięgnąć po nowe możliwości z Ekspert Optyk.


Współpraca z EKSPERT OPTYK okiem Salonu DEKA OPTYKA

Salonem zrzeszonym w ramach grupy zakupowej jest m.in. dzierżoniowski salon Optyka Deka, prowadzony przez Joannę i Roberta Deka. Jest to salon z 52-letnią tradycją , który nie tylko przetrwał lecz ciągle się rozwija. W 2019 r. małżonkowie wystartowali i zdobyli pierwsze miejsce w Dolnośląskim Plebiscycie Gospodarczym Gwiazdy Biznesu. Otrzymali również Honorowy Kryształ Sudecki .

W rozmowie Pan Robert mówi: „Dzięki przystąpieniu do grupy Ekspert należymy do większej całości, a w grupie tkwi siła. Bardzo ważną zależnością było dla nas zachowanie decyzyjności i suwerenności w prowadzeniu zakładu”.

W dalszej rozmowie jako atut Pani Joanna wymieniła możliwość korzystania ze szkoleń, oraz wsparcia finansowego dla prowadzonych lokalnie działań marketingowych. „Nie ukrywając przystąpienie do grupy Ekspert Optyk było również motywowane proponowanymi rabatami dla członków. Przy zakupie soczewek okularowych, jak i opraw, ich ceny są niższe od tych, które jako mały salon optyczny z małego miasteczka jesteśmy w stanie wypracować ” – uśmiechając się. mówi Pani Joanna.

 

 

 

Polecamy