Edukacja i rozwój

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

O znaczeniu uczestnictwa w imprezach branżowych, perspektywach zawodu optyka oraz świadomości dobrego widzenia wśród Polaków w przeddzień jednego z najważniejszych wydarzeń dla branży optycznej w Polsce – targów OPTYKA 2018 – rozmawiamy z prezesem Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej Janem Witkowskim.

Panie Prezesie, poznańskie targi OPTYKA urastają do rangi największej imprezy branży optycznej w Europie Środkowo-Wschodniej. Dlaczego uczestnictwo w targach jest tak ważne dla optyków?

Targi Optyka to impreza, która łączy całą branżę – optyków, optometrystów, środowisko naukowe oraz wszystkich przedstawicieli branży optycznej, którzy swoją ofertą wspomagają pracę optyków. Dlatego tak ważne jest, by optycy pojawili się na targach, na których znajdą wszechstronną, profesjonalnie przygotowaną ofertę.

Uczestnictwo w targach jest szansą na pogłębienie wiedzy, poznanie aktualnych trendów w zakresie optyki okularowej, soczewek kontaktowych, urządzeń optycznych oraz okularów przeciwsłonecznych. Targi są również znakomitą okazją do nawiązania kontaktów z dostawcami i partnerami biznesowymi. Nie sposób przecenić również waloru edukacyjnego i możliwości wymiany doświadczeń, jaką stwarzają targi.

Targi to nie tylko sama wystawa, ale też konferencje i wykłady…

Na targach spotyka się całe środowisko optyczne – optycy prowadzący salony, dostawcy sprzętu oraz przedstawiciele uczelni kształcących optyków. Targom towarzyszą również panele dyskusyjne, wykłady, konferencje naukowe, będące nieocenioną pomocą w prowadzeniu salonów optycznych. Optycy prowadząc salon, zajmują się rozmaitymi aspektami – sprzedażą, zaopatrzeniem, marketingiem, doradzaniem klientom, organizacją i całą logistyką firmy, a do tego potrzebna jest wiedza z różnych dziedzin. Obecność na targach, w jednym miejscu, przedstawicieli uczelni kształcących optyków, firm z branży optycznej czy wspomagających w inny sposób pracę optyka, jak styliści czy specjaliści od marketingu, pozwala na zapoznanie się z aktualnymi trendami i orientację, jak efektywniej prowadzić działalność.

W jaki sposób KRIO pomaga optykom w byciu na bieżąco z nowościami?

KRIO jest organizatorem dwóch dużych imprez – targów Optyka i Kongresu KRIO. Targi cieszą się bardzo dużą popularnością, rozrastając się z każdą edycją i przyciągając zarówno coraz więcej wystawców, jak i zwiedzających, w tym również młodych ludzi, zaczynających pracę optyków, jak i studentów.

W Polsce jest około 4 tys. rodzinnych zakładów optycznych. Misją KRIO jest budowanie strategii rozwoju zawodu optyka okularowego i optyki okularowej w Polsce, dbałość o podnoszenie kwalifikacji i edukację oraz budowa wizerunku optyka jako wysoko wykwalifikowanego specjalisty, stała współpraca z ośrodkami akademickimi kształcącymi optyków i optometrystów oraz działania marketingowe, m.in. kreowanie w świadomości społecznej potrzeby dbania o wzrok.

Jak Pan ocenia świadomość Polaków w zakresie dbałości o wzrok?

Oczy są narządem bardzo wrażliwym, dlatego nie powinno się lekceważyć żadnych niepokojących objawów. I choć świadomość Polaków w tym zakresie zmieniła się na korzysć w ciągu ostatnich lat, wciąż jednak jest wiele do zrobienia. Co prawda coraz chętniej nosimy okulary, traktując je jako element stylizacji, ale optycy nie mogą spocząć na laurach. Nadal wiele osób nie wykonuje regularnych badań wzroku, a nawet, mimo stwierdzonych wad wzroku, nie nosi okularów. Optycy mają tu wiele do zrobienia, bowiem podczas wywiadu w salonie optycznym mogą przekonać do wizyty u okulisty i podjęcia leczenia groźnych schorzeń, jak jaskra czy zaćma.

Dziś zdrowy wzrok, dobre widzenie, dobre okulary – to nieraz droga do sukcesu i nie ma w tym stwierdzeniu żadnej przesady, bowiem z powodu źle skorygowanego wzroku człowiek może w życiu wiele stracić.

Reasumując, może Pan powiedzieć, że zawód optyka ma przed sobą przyszłość?

Właściwa dobra diagnoza, dobranie odpowiednich soczewek, wreszcie okularów i oczywiście dobre wykonanie – to niezmiernie ważne elementy pracy optyka. Kiedyś ważne były ogromne zdolności manualne, dziś zaplecze technologiczne, zmieniła się też zasadniczo diagnostyka widzenia. Komputerowe badanie wzroku zrewolucjonizowało ten rynek.

Nie jest to łatwy zawód, bo oprócz kompetencji potrzebny jest ogromny zasób wiedzy, którą ciągle trzeba pogłębiać. Uważam, że zawód optyka jest zawodem zaufania społecznego.

Optycy mają do wypełnienia misję, jaką jest dbałość o zdrowy wzrok i dobre widzenie klientów. Robimy wszystko, aby stale uzupełniać wiedzę i umiejętności, podnosić kwalifikacje i „sprzedawać” dobre widzenie. Uczestnictwo w imprezach targowych wpisuje się w wypełnianie tej misji dzięki możliwości wymiany doświadczeń i podnoszenia kwalifikacji. Uważam, że branża optyczna powinna działać wspólnie, by razem dbać o zdrowy wzrok i dobre widzenie Polaków.

Rozmawiała: Jolanta Witkowska


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy