Działajmy wspólnie – grupa zakupowa sposobem na sukces

    W obecnej sytuacji rynkowej coraz bardziej popularne staje się działanie w ramach organizacji wielopodmiotowych. Celem łączenia się w grupy i wspólnego działania jest poprawa sytuacji finansowej i konkurencyjności na rynku.

    Zagadnieniu zrzeszania się w grupy zakupowe i zachęcaniu do ich tworzenia poświęcona była m.in. dyskusja podczas Forum Optyków, odbywającego się w ramach ubiegłorocznego XIII Kongresu KRIO w Karpaczu. Wspólne działanie może przynieść firmom znaczne korzyści, jak m.in. zwiększenie sprzedaży czy ograniczenie kosztów. Temat jest niezwykle aktualny wobec coraz większej konkurencji na rynku i agresywnej polityki działających bezwzględnie firm, wykorzystujących strategię niskich kosztów. Te czynniki sprawiają, że samodzielne funkcjonowanie na rynku i samodzielna walka o klienta stają się coraz trudniejsza.

    Dołącz do grupy zakupowej

    Sposobem na pokonanie tych barier może być łączenie się w różnego typu grupy zakupowe, które mają za zadanie poprawić sytuację finansową wchodzących w ich skład firm. Należy pamiętać, że każde przedsiębiorstwo, nawet najmniejsze mikrojednostki, mogą już organizować się w grupach zakupowych.

    Podstawą do sprawnego funkcjonowania grupy zakupowej są współpraca wszystkich uczestników i sprawna organizacja systemu dostaw. Według uproszczonej definicji grupa zakupowa to grupa przedsiębiorstw z jednej lub różnych branż, które łączą się w celu dokonywania wspólnych zakupów. Grupa zakupowa jest podmiotem wykorzystującym zbiorową siłę nabywczą w celu uzyskania rabatu.

    Wspólne działanie, czyli tworzenie różnego typu organizacji wielopodmiotowych, jest bardzo popularne we wszystkich branżach. Najczęściej wspólne działania podejmowane są przez przedsiębiorstwa działające w branżach medycznej i budowlanej, ale zalety występowania w silnej grupie powoli zaczynają doceniać firmy prowadzące działalność również w innych segmentach rynku. Pierwsze grupy zakupowe (Group Purchasing Organizations – GPO) pojawiły się w USA w 1950 r., a ich największy rozwój był notowany w latach 80. i 90. XX wieku. W Polsce pierwsze grupy zakupowe powstawały w latach 1990–2000 i były tworzone głównie przez przedsiębiorstwa działające w branży budowlanej. Dziś grupy zakupowe funkcjonują już praktycznie w każdej branży.

    Wspólne działania

    Najważniejsze motywy, które przyświecają tworzeniu takich organizacji, wynikają z zagrożeń zewnętrznych, są związane z realizacją celów rozwojowych i z usuwaniem wewnętrznych trudności. Konsolidacja członków grupy stanowi podstawę w negocjacjach z producentami, ale także pozwala na pozyskiwanie nowych klientów detalicznych poprzez wspólną reprezentację podmiotów w działaniach marketingowych.

    WWW

    Podstawą wspólnych działań mogą być stworzone z myślą o salonach partnerskich narzędzia, które pozwalają na dotarcie z ofertą do klientów detalicznych zarówno online, jak i kanałami tradycyjnymi.

    Działania w sieci to przede wszystkim wspólna platforma internetowa. Promowanie wspólnego serwisu internetowego jest korzystniejsze z kilku powodów, z których  najważniejsze są względy ekonomiczne i oszczędność czasu dla partnerów korzystających ze wspólnej strony.

    Salon

    W działaniach poza siecią głównym polem synergii jest tworzenie materiałów reklamowych. Ciekawym rozwiązaniem jest prezentowanie dynamicznych treści reklamowych na ekranach TV/LCD w salonie. Grupa Optidotum udostępnia narzędzie, które pozwala na zarządzanie prezentowanymi treściami, takimi jak: oferta produktowa, informacje o gabinecie, promocje. System przy tym jest bardzo intuicyjny i prosty w obsłudze.

    Szkolenia

    Salony optyczne oferują specjalistyczne produkty. Aby prowadzić aktywną, a zarazem efektywną sprzedaż, należy umiejętnie wykorzystywać swoją wiedzę fachową, stosując zasady zgodne z technikami komunikacji w sprzedaży. Dlatego bardzo ważnym elementem jest wsparcie sprzedaży, które obejmuje między innymi wspólne szkolenia personelu przez firmy zewnętrzne oraz wymianę doświadczeń wewnątrz grupy.

    Marki własne

    Dzięki temu, że grupy zakupowe spełniają odpowiednie kryteria – przedsiębiorcy kupują duże ilości towarów i materiałów, nabywane produkty są znormalizowane i stanowią istotną część kosztów nabywców – mogą wprowadzać do obrotu w swoich salonach zaawansowane technologicznie produkty pod własnymi markami. Przykładem jest marka Optiview®, w ofercie której znajdują się soczewki progresywne do pomieszczeń czy relaksacyjne ze wsparciem do czytania. Są to produkty powstające w oparciu o najnowocześniejsze technologie firmy HOYA,  produkowane w laboratorium HOYA LENS POLAND w Piasecznie.

    Jest to rozwiązanie szeroko stosowane przez sieci oraz grupy zakupowe nie tylko z branży optycznej. Własne marki pozwalają dowolnie kształtować politykę cenową oferowanych produktów oraz pozwalają na unikanie bezpośrednich porównań cen między oferowanymi produktami w przypadku, kiedy np. konkurencja zaniża ceny.


    Oferta grupy Optidotum®:

    • wysokie rabaty na soczewki okularowe HOYA,
    • dostęp do produktów eksperckich pod marką OPTIVIEV®,
    • atrakcyjne warunki zakupu opraw,
    • wspólne szkolenia wspomagające sprzedaż i zarządzanie,
    • pozyskiwanie klientów dzięki platformie optidotum.pl (strona www + zarządzanie TV/LCD w salonie),
    • dostęp do platformy e-commerce, przygotowanej do sprzedaży okularów.

     

    Więcej informacji na stronie: www.optidotum.pl

    Polecamy