Daj się zapamiętać klientom

Etui, ściereczki do okularów, papierowe torby czy płyny do czyszczenia szkieł. Akcesoria dostępne w salonach optycznych to doskonałe narzędzia promocji. Umieszczenie na nich logo i ofiarowanie ich klientom jako gadżetów może zdziałać więcej niż najlepsza kampania reklamowa.

Reklama dźwignią handlu – brzmi stare powiedzenie. Choć przez lata reklama ewoluowała, bardzo zmieniły się środki i formy przekazu, jedno pozostało niezmienne – wciąż jednym z najlepszych sposobów na budowanie dobrych i długoterminowych relacji z klientami są gadżety reklamowe.

Ich przewagą nad innymi formami reklamy jest możliwość budowania wartościowych, bezpośrednich relacji z klientami, bowiem w ten sposób wychodzimy poza masowe formy przekazu na rzecz zindywidualizowanych relacji. Dzięki gadżetom reklamowym klient czuje się doceniony, a zadowolony, staje się najlepszym ambasadorem salonu.

Najważniejsza funkcjonalność

Z badania Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych – „Percepcja upominków reklamowych” – przeprowadzonego przez firmę Ipsos w 2018 roku, wynika, że zarówno w ocenie klientów, jak i firm, upominki reklamowe są postrzegane jako ważne i skuteczne narzędzie marketingowe. – Upominki reklamowe są odbierane przez klientów jako swoista wizytówka firmy – budują znajomość marki, ale też jej wizerunek. Niezależnie od wielkości firmy najczęściej wykorzystywaną grupą upominków są upominki użytkowe, takie jak: przedmioty biurowe, torby, drobne sprzęty elektroniczne, narzędzia, kubki, odzież, breloki, parasolki oraz wiele innych produktów codziennego użytku. Kluczową cechą upominków jest ich funkcjonalność i jakość wykonania – wymienia Edyta Lisowska, prezeska Polskiej Izby Artykułów Promocyjnych, założycielka i dyrektor zarządzająca Agencji Reklamowej EBLIS B&L.
Z badania PIAP wynika, że odbiorcy oczekują przede wszystkim, żeby upominki reklamowe były funkcjonalne, łączyły w sobie kilka zastosowań (np. długopis ze wskaźnikiem). Dzięki temu klienci czują, że darczyńca rozumie ich potrzeby. Na znaczeniu zyskała także unikalność, ciekawy design, wykorzystanie niestandardowego wzornictwa. Dla klientów to atrakcyjny sposób, żeby się wyróżnić oraz zbudować pozytywne relacje. Trzecim istotnym parametrem jest pozytywne zaskoczenie na poziomie wyglądu, przekazu czy sposobu wykorzystania, które daje poczucie bycia docenionym przez darczyńcę.
Ciekawe wnioski płynące z raportu Ipsos dotyczą skali wykorzystywania upominków reklamowych przez przedsiębiorstwa różnych wielkości. Okazuje się, że najwięcej w artykuły promocyjne inwestują średnie przedsiębiorstwa, dla których upominki są jednym z pierwszych narzędzi marketingowych, pokazują status firmy i przekazują wartości marki. Co ciekawe, dla przedsiębiorstw małych to także właśnie upominki są najskuteczniejszym kanałem komunikacji, i mimo największego wysiłku finansowego, widzą w nich potencjalnie największe możliwości. W dużych firmach budżet reklamowy jest na tyle zdywersyfikowany, że upominki ustępują pola innym narzędziom. Jest to największe wyzwanie i szansa dla branży na wzmocnienie udziałów w tym segmencie.

Duże możliwości

Salony optyczne mają zróżnicowane możliwości promocji. Logo mogą umieszczać nie tylko na powszechnie stosowanych gadżetach reklamowych, jak długopisy czy torby. Doskonałym miejscem na nie są także etui na okulary oraz ściereczki czy środki do czyszczenia szkieł. Zakupy warto pakować w torby opatrzone logo. Zadbajmy, by były to torby ekologiczne, najlepiej takie, które klienci będą mogli wykorzystywać na co dzień. Dzięki temu nazwa salonu dotrze do większej grupy osób.
– Wszystkie grupy odbiorców zauważają, że aby upominek spełniał swoją rolę, musi być w jakiś sposób użyteczny. Jeśli upominki reklamowe nie spełniają tego kryterium, szybko są wyrzucane. Upominki reklamowe budują świadomość marki i jej wizerunek, zmniejszają dystans w relacji z klientem, są sposobem na pozyskanie ambasadorów marki, są atrakcyjnym nośnikiem komunikatów reklamowych, a także budują lojalność pracowników i partnerów biznesowych – zauważa Edyta Lisowska.

Praktyczne gadżety reklamowe zawsze będą przez klientów przyjmowane pozytywnie. Sprzyja temu nie tylko funkcjonalność, ale sam fakt obdarowywania. Każdy lubi dostawać prezenty. Wręczanie ich niesie za sobą pozytywne emocje, a to właśnie na takich powinno nam zależeć, jeśli chcemy zyskać klientów.

Polecamy