Czas na okulary przeciwsłoneczne

Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Dla wielu osób okulary przeciwsłoneczne to nie tylko ochrona przed szkodliwym promieniowaniem UV, ale także, a może nawet przede wszystkim, modny dodatek. Warto o tym pamiętać, dobierając klientom okulary. 


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  
Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

W sezonie letnim w salonie optycznym nie powinno zabraknąć okularów przeciwsłonecznych. Dla klientów pełnią one dwie funkcje. Stanowią ochronę przed szkodliwymi promieniami UV i są modnym dodatkiem. Ta druga funkcja coraz częściej wychodzi na pierwszy plan. Klienci szukają wyrazistych okularów, które podkreślą ich osobowości i będą wyrazem podążania za trendami. Pracownicy salonów optycznych muszą pogodzić obie funkcje. Dopasować okulary do wizerunku klienta i jednocześnie zapewnić najlepszą ochronę jego oczom w zależności od tego, w jakich warunkach będzie nosił okulary.

Ochrona najważniejsza

Najważniejszą funkcją okularów przeciwsłonecznych jest ochrona przed szkodliwymi promieniami UV. Najgroźniejsze dla oka są promienie UVB, które mogą powodować nieodwracalne uszkodzenia oka: prowadzić do rozwoju katarakty, do zmian rakowych w okolicach oczu oraz zwyrodnienia plamki żółtej. Aby klienci mieli pewność, że produkt, który kupują, zapewni im ochronę przed szkodliwymi promieniami słonecznymi, warto zwrócić ich uwagę na znaczek CE znajdujący się na wewnętrznej stronie zausznika. Oznacza on, że soczewki odpowiadają normom Unii Europejskiej i zapewniają oczom wystarczającą ochronę przed promieniami UV. Niestety wielu klientów o tej najważniejszej funkcji okularów zapomina. Efektem tego jest nabywanie okularów na bazarach czy przydrożnych stoiskach. Warto uświadomić klientów, że okulary bez unijnych certyfikatów szkodzą bardziej niż ich brak. Po założeniu okularów w słoneczny dzień, źrenica ulega powiększeniu. To powoduje, że absorbuje więcej niebezpiecznego światła. Okulary z filtrem chronią oczy, ale te bez certyfikatów powodują, że oczy wychwytują wszystkie szkodliwe promienie UV.

Zgodnie z przeznaczeniem

Okulary przeciwsłoneczne należy dobierać klientom zgodnie z ich przeznaczeniem. Na zausznikach, oprócz informacji o normach unijnych, widnieje także informacja o kategorii przyciemnienia soczewek. Skala przyciemnienia szkieł wynosi od 0 do 4, gdzie 4 oznacza najwyższe przyciemnienie. Na co dzień warto klientom polecać soczewki o 2. stopniu przyciemnienia. Sprawdzą się doskonale w naszych polskich warunkach, zwłaszcza w mieście, przy średnim nasłonecznieniu. Jeśli jednak klienci planują wyjazd w regiony o dużym nasłonecznieniu, wtedy warto polecić im okulary o 3. i 4. stopniu przyciemnienia. W normalnych warunkach obraz w takich okularach jest zbyt ciemny, przez co spada ostrość wzorku, ale takie okulary doskonale sprawdzą się na wakacjach, zwłaszcza nad morzem lub na przykład podczas wypraw na lodowce, gdzie światło jest ostrzejsze i odbija się od wody czy lodu.

Za kółko

Dobierając klientom okulary przeciwsłoneczne, należy koniecznie zapytać, czy będą ich używać podczas jazdy samochodem. Kierowcom warto polecić okulary z polaryzacją. Minimalizują one zewnętrzne efekty oślepienia, występujące na przykład wtedy, gdy mokre drogi odbijają światło słoneczne. Polaryzacja soczewek redukuje też odbicia promieni od karoserii, podnosi zarówno kontrast widzenia, jak i nasycenie kolorów, niwelując zmęczenie oczu. W przypadku kierowców duże znaczenie ma kolor soczewek. Kierowcy powinni nosić szkła w kolorze brązowym, zielonym czy szarym, natomiast unikać soczewek żółtych i niebieskich, bo mogą fałszować kolory sygnalizacji świetlnej. Absolutnie należy odradzić kierowcom soczewki o 4. skali przyciemnienia. Są zbyt ciemne do jazdy samochodem.

Sportowa ochrona

Osobnej grupy okularów wymagają sportowcy. Klientom uprawiającym sport trzeba dobrać oprawki z odpowiednim kątem krzywizny, aby chroniły całe oko. Do uprawiania sportu wskazane jest stosowanie okularów wyposażonych w filtry z tworzyw sztucznych. Zabezpieczają one nie tylko przed promieniami, ale także zagrożeniami mechanicznymi, na przykład żwirem czy kamykami. Podobnie jak w przypadku kierowców, także tutaj duże znaczenie odgrywa kolor soczewek. Rowerzystom warto polecić soczewki o zabarwieniu bursztynowym i różowym – zwiększą ostrość widzenia. Raczej odradzajmy ciemne zabarwienie. Podczas jazdy rowerem szybko zmieniają się miejsca z nasłonecznionych na zacienione. Ciemne soczewki mogą utrudniać widzenie.

Najmłodsi klienci

O oczy muszą dbać także najmłodsi. Warto zadbać o obecność w salonie okularów przeciwsłonecznych dla dzieci. Ich oczy są szczególnie wrażliwe na promieniowanie UV. Małym dzieciom okulary dobiera się biorąc pod uwagę ich fizjonomię. Powinny zapewnić najmłodszym wygodę. Nie mogą przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Dobrze, by były wykonane z trwałych materiałów, tak, by maluch mógł swobodnie wykonywać w nich codzienne aktywności. Pamiętajmy jednak, by, dobierając okular, dać najmłodszym dojść do głosu i by spośród zaproponowanych przez nas typów, to dzieci miały ostatnie słowo. Dziecko będzie chętniej nosiło okulary, na których wybór będzie miało wpływ.

W zgodzie z osobowością klienta

Niezależnie jednak od wieku i przeznaczenia, należy pamiętać, że dla każdego klienta bardzo ważną kwestią jest wygląd okularów. Okulary przeciwsłoneczne to dla klientów przede wszystkim akcesorium modowe. – Okulary słoneczne to bezapelacyjnie ogromnie ważny atrybut stroju, który stanowi jego dopełnienie. W mgnieniu oka potrafi zmienić nastrój stylizacji, a twarz, dzięki właściwie dobranej oprawie, może wyglądać tajemniczo i bardziej interesująco – potwierdza Natalia Penar, stylistka i personal shopper. Okulary przeciwsłoneczne powinny podkreślać urodę, osobowość i styl klientów. – Okulary powinny być spójne z osobowością klienta, ponieważ nimi wyraża swój charakter. Po drugie niewątpliwie bierzemy pod uwagę kształt twarzy. Twarz owalna uznawana jest za taką, do której pasuje niemal każdy rodzaj oprawek. Do twarzy okrągłej sprawdzą się okulary o kształcie prostokąta, które optycznie wydłużą twarz. Do twarzy kwadratowej idealnym rozwiązaniem są tzw. muchy lub po prostu oprawki okrągłe, które kształtem odciągną uwagę od kwadratu twarzy. Twarz trójkątna najlepiej będzie prezentować się w niedużych poziomych soczewkach lub subtelnych lenonkach – mówi stylistka.

Gorące trendy

Dobór oprawek do kształtu twarzy będzie w tym sezonie ułatwiony, bo w trendach panuje duża dowolność. Modne są zarówno oprawki o kształcie kocim, jaki i tzw. muchy czy aviatorki. Klienci szczególnie będą zainteresowani okularami z lustrzanymi szkłami, a odważni mogą pytać o… białe oprawki. To najgorętsze trendy tego sezonu. – W tym sezonie prym wiodą okrągłe okulary XXL z kolorowymi szkłami oraz lenonki. Na wybiegach pojawiły się robiące furorę białe oprawki. Czarne szkła zostały zastąpione przez jasne półtransparentne. Wciąż hitem są klasyczne aviatory zarówno dla pań, jak i panów – mówi Natalia Penar, stylistka i personal shopper.

Justyna Sobolak


Polub i udostępnij
  •  
  •  
  •  

Polecamy