Aktywność ruchowa dzieci słabowidzących i niewidomych od pierwszych miesięcy życia

    „Aktywność ruchowa dzieci słabowidzących i niewidomych od pierwszych miesięcy życia” to bardzo PRAKTYCZNY poradnik.

    Przeprowadza Rodziców i Specjalistów przez drogę, która do łatwych nie należy, ale jest kluczowa w rozwoju dzieci z poważnymi problemami wzrokowymi.
    Zagadnienia teoretyczne połączone z ćwiczeniami i zabawami, które można zastosować od pierwszych miesięcy życia pomogą każdej osobie, której bezpośrednio lub pośrednio dotyczy temat słabowidzenia lub ślepoty dzieci. Lektura obowiązkowa dla Rodziców, Tyflopedagogów, Pedagogów Specjalnych, Optometrystów, Okulistów, Ortoptystów.

    Zagadnienia poruszone w książce:

    1. Ruch jako czynnik rozwoju człowieka
    2. Wpływ aktywności ruchowej na rozwój dzieci i młodzieży
    3. Znaczenie ruchu w rozwoju psychofizycznym dzieci
      z uszkodzonym wzrokiem
    4. Charakterystyka rozwoju ruchowego dzieci z niepełnosprawnością wzrokową:

    – dzieci niewidome

    – dzieci ociemniałe

    – dzieci słabowidzące

    1. Skutki ograniczenia ruchu u osób z wadami wzroku, niewidomych, ociemniałych i słabowidzących
    2. Kiedy nie ćwiczyć: częste pytanie, trudna odpowiedź
    3. Wykaz ćwiczeń ogólnie zabronionych przy głębokich dysfunkcjach wzroku
    4. Jak uczyć ruchu dziecko dysfunkcyjne wzrokowo
    5. Rola rodzica w rozwoju dziecka z dysfunkcją wzroku
    6. Rola nauczyciela kształtującego sprawność fizyczną dzieci dysfunkcyjnych wzrokowo
    7. Przystosowanie pokoju i najbliższego otoczenia dziecka z dysfunkcjami wzroku do codziennego funkcjonowania oraz zajęć ruchowych
    8. Przystosowanie sali do zajęć ruchowych z dzieckiem dysfunkcyjnym wzrokowo
    9. Bezpieczeństwo na basenie
    10. Propozycje ćwiczeń na zajęcia ruchowe z uczniami niepełnosprawnymi wzrokowo
    11. Propozycje gier i zabaw dla starszych dzieci z dysfunkcją wzroku
    12. Charakterystyka dyscyplin sportowych uprawianych wyczynowo przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową

    Jak rozwijać sprawność dziecka słabowidzącego i niewidomego od pierwszych miesięcy życia do nastoletniości?

    1. Znaczenie i rozwój motoryki małej

    – nauka postrzegania

    – nauka chwytania

    – nauka manipulacji i koordynacji

    – układanie całości z fragmentów

    – odtwarzanie wzorów, kolejności i relacji przestrzennych między przedmiotami

    – dotyk

    – obronność dotykowa

    – doświadczenia dotykowe

    trening małej motoryki

    1. Kształtowanie motoryki dużej dziecka z niepełnosprawnością wzrokową

    – ruch w różnych pozycjach

    – równowaga i reakcje obronne

    – poruszanie się, orientacja przestrzenna oraz przemieszczanie się w przestrzeni

    – skoki na jednej i dwóch nogach

    – rowery, place zabaw, piłki

    1. Domowe gry i zabawy wspierające rozwój małego dziecka z dysfunkcją wzroku

     

    Polecamy